” در بسیاری از مواقع موریانه ها لانه های خود را دور از چشم ما می سازند و ما زمانی متوجه حضور آن ها می شویم که یا آسیبی ایجاد کرده باشند و یا علائمی از خود به جا گذاشته باشند. در این میان علاوه بر از بین بردن موریانه ها و لانه های آن ها، باید عوامل جذب موریانه را در خانه شناسایی و راه های دسترسی به این عوامل را محدود کنیم. “

انواع موریانه های آفت

سه نوع از رایج ترین موریانه های مهاجم به خانه ها، عبارتند از:
۱. یعنی موریانه های زیرزمینی
۲. موریانه های چوب مرطوب
۳. موریانه های چوب خشک

هر یک از این سه دسته موریانه عادات و رفتار و زیستگاه متفاوتی دارند.
به عنوان مثال:

اغلب موریانه های چوب خشک و مرطوب داخل چوب هایی که می خورند، زندگی می کنند. در حالی که موریانه های زیرزمینی، اغلب در خاک زندگی و از کلونی زیرزمینی شان به داخل چوبی که مصرف می کنند یا بالعکس رفت و آمد می کنند. گونه های زیرزمینی اغلب در گروه های بزرگ زندگی می کنند.

عوامل جذب موریانه به خانه ها

چه فاکتورهایی موریانه ها را به سمت خانه ها می کشند؟

با اینکه تمامی موریانه ها به چوب جذب می شوند، هر یک سلایق و رفتارهای خاص خود را دارند.

موریانه های چوب خشک و مرطوب:
به عنوان مثال موریانه های چوب خشک و موریانه های چوب مرطوب و  همانطور که نامشان دلالت می کند، به ترتیب به دنبال چوب خشک و مرطوب هستند.

موریانه های زیرزمینی:
موریانه های زیرزمینی نیز بایستی خاک مرطوب در دسترس داشته و هر چوبی که در تماس با زمین باشد را آلوده می سازند. به علاوه موریانه های زیرزمینی برای راه یابی از خاک به داخل چوب مورد نظر خود لوله های گلی می سازند. این لوله های گلی در واقع راه اتصالی برای موریانه های زیرزمینی فراهم می کنند تا بتوانند به چوبی که احتمالاً در بالای زمین قرار دارد دست یافته و همچنین از دهیدراسیون و از دست دادن رطوبت بدن شان در امان بمانند.

عوامل جذب موریانه به خانه

یکی از رایج ترین راه های ورود آفاتی مثل ساس و موریانه به خانه ها، وسایل و آیتم های آلوده به این آفات است. مثلاً گاهی ممکن است صاحبخانه ها ندانسته و ناخودآگاه، موریانه ها را از طریق هیزم ها و یا الوار و امثال آن به خانه بیاورند.

علاوه بر وسایل چوبی، موریانه ها بسته به نژادشان، به رطوبت چوبی که در تماس با فونداسیون خانه باشد و ترک ها و شکاف های موجود در سطح بیرونی خانه نیز جذب می شوند. ترکیب های مختلف از این دلایل، عامل جذب گونه های مختلف موریانه به محل زندگی شما هستند.

از طرفی، مکان جغرافیایی نیز در میزان احتمال بروز تهاجم موریانه ها نقش دارد. مناطق دارای هوای گرم و رطوبت مداوم، بیشتر در معرض تهاجم این آفات قرار می گیرند.

عوامل جذب موریانه به خانه

۱. رطوبت

لوله های دارای نشت و چکه کننده، شبکه فاضلاب با زهکشی نامناسب و جریان هوای ضعیف همگی منجر به ایجاد رطوبت می گردند که همه این عوامل نتیجه ای جز جذب موریانه ها در بر ندارد. به خصوص موریانه های زیرزمینی و موریانه های چوب مرطوب، در محیط های نم دار و مرطوب زندگی می کنند. در حالی که موریانه های چوب مرطوب، چوب های آسیب دیده ناشی از آب و رطوبت را ترجیح می دهند، موریانه های زیرزمینی قادر به زیست و بقای حیات نیستند مگر آن که با مقادیر رطوبت کافی احاطه شده باشند. بنابر این یکی از راه های از بین بردن موریانه ها، کنترل میزان رطوبت موجود در خانه است.

<< بیشتر تهاجم های مربوط به انواع موریانه در مناطق گرم و مرطوب دیده می شود >>

۲. چوبی که در تماس با فونداسیون های خانه است

از آنجایی که برخی گونه ها مثل موریانه های زیرزمینی بایستی از داخل خاک یا چوب حرکت کنند تا بتوانند به داخل خانه راه یابند، وجود چوب هایی که در تماس با فونداسیون بناها می باشند، این ساختمان ها را مستعد تهاجم موریانه ها می سازد. لاشبرگ (کود گیاهی)، بوته های بیش از حد رشد کرده و هیزمی که در نزدیکی خانه ها قرار داده می شوند، فقط برخی از انواع چوب هایی هستند که به موریانه ها امکان دسترسی به ساختارها و وسایل چوبی داخل ساختمان را می دهند.

موریانه

۳. شکاف های موجود در جبهه خارجی ساختمان

هر نوع درز و شکاف موجود در دیواره های خارجی خانه راهی برای ورود آفات به داخل است.
از آنجایی که موریانه نیز در گروه آفات جای دارد از این فضاها برای ورود به خانه بهره می برد.

  • درز و شکاف موجود در فونداسیون
  • ترک های ریز و درشت موجود در دیوارها
  • فواصل ایجاد شده بین قطعات دیوارپوش ها
  • درز و شکاف درب ها
  • چهارچوب های درزگیری نشده
  • فضای موجود در اطراف پنجره ها

همگی از مواردی هستند که موریانه ها می توانند از آنجا وارد خانه شوند.

چگونگی نفوذ انواع موریانه به درون خانه

یا درز شکاف موجود در فونداسیون های خانه یا دیوارهای خارجی یا فضای خالی بین دیوار خارجی ساختمان و روکش ها، به موریانه ها فرصت نفوذ و رسوخ به داخل ساختمان را می دهد. گونه های زیرزمینی در این مناطق لوله های گلی ساخته و از آن ها برای رفتن به داخل خانه ها استفاده می کنند. به علاوه ترک های موجود در اطراف پنجره ها و درب ها نیز به موریانه های بالدار از هر نژادی فرصت این را می دهد که به داخل راه یافته و کلونی هایشان را ایجاد کنند.

تمام موارد گفته شده در این مقاله راهی آسان برای ورود موریانه به خانه است.
برای از بین بردن موریانه ها، قبل از هر چیز باید راه های ورود موریانه به خانه را مسدود کنید و عوامل جذب آن مانند رطوبت را از بین ببرید اما اگر باز هم در خانه شاهد موریانه ها بودید بهترین پیشنهاد ما به شما استفاده از سم قوی ضد موریانه ترمیدور می باشد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. امید ۶۶۶

    در منزل یکی از دوستانم داخل دیوار موریانه زده است که امسال یهو متوجه میشه که موریانه بالدارتو منزلشون است که بعد از دوروز لانه شون پیدا میکنه میبینه وسط دیوار اتاق خواب بچه هاش است واقعا سمی وجود داره که ریشه کن کنه اگه میدونید خواهشن راهنمایی کنید

  2. محمد صفری

    سلام موریانه در داخل کمد دیواری از خرده چوب تونل درست کرده بود و سوراخ ریز از دیوار کرده بود منم با سرنگ سوراخو سم زدم و بعدش کیپ کردم همه داخل کمدم سم پاشی کردم چن روزه خبری ازشون نیس ایا بازم میان توی کمد دیواری؟؟

مشخصات ظاهری موریانه
مشخصات ظاهری موریانه

برخورداری از اطلاعات پایه ای درباره مشخصات و نحوه شناسایی موریانه ها به شما در تشخیص و کنترل به موقع تهاجم این آفات کمک شایانی نموده و از بروز آسیب ها و خسارت های زیاد پیشگیری خواهد نمود.

مراحل زندگی موریانه
مراحل زندگی موریانه

چرخه زندگی موریانه با یک پرواز برای جفت گیری آغاز می گردد که در آن نرها و ماده های بالدار مولد در دسته های بزرگ، کلونی قبلی خود را ترک نموده و اقدام به تولید مثل می کنند.

تشخیص نوع موریانه از روی فضولات
تشخیص نوع موریانه از روی فضولات

فضولات موریانه ها از جمله نشانه های مهمی است که در تشخیص گونه موریانه ای که خانه شما را تحت تهاجم قرار داده است بسیار کمک کندده خواهد بود. به عنوان مثال فضولات موریانه های چوب خشک …

خسارات به جا مانده از انواع موریانه ها
خسارات ناشی از انواع موریانه

خساراتی که موریانه ها به بار می آورند، سالانه به میلیاردها دلار می رسد. با اینکه موریانه ها گونه های بسیار زیادی دارند ولی تنها تعداد اندکی از آن ها برای انسان زیانبار هستند. موریانه های زیرزمینی…

حقایق جالب در مورد موریانه ها
حقایق جالب در مورد موریانه ها

موریانه ها میلیون ها سال است که در حال جویدن چوب هستند؛ از آفریقا که در آن موریانه ها تپه هایی به بلندی قد انسان می سازند تا موریانه های زیرزمینی که خانه ها را از بین می برند. موریانه ها …

سفارش سم از طریق: