در این مقاله قصد داریم مکان های مستعد موریانه در خانه را شناسایی کرده و همچنین نشانه های ناشی از حمله موریانه را بررسی کنیم.

 چه مکان هایی در خانه مستعد موریانه هستند؟

موریانه ها در سراسر جهان مشکلات زیادی به وجود آورده اند.
موریانه ها می توانند گستره وسیعی از مناطق را در محیط زندگی، از حیاط گرفته تا داخل خانه، آلوده ساخته و به آنجا آسیب جدی بزنند. از آنجایی که جیره غذایی موریانه ها عمدتاً وابسته به سلولز می باشد، مناطق و محدوده های مختلفی از خانه تان تحت خطر تهاجم این آفات قرار دارند به نحوی که حتی مواردی از جویده شدن پول و لباس ها توسط موریانه ها گزارش شده است.

مکان های زیادی در خانه، شرایط مساعدی برای جذب موریانه دارند.
این مکان ها ممکن است تحت تهاجم موریانه ها، دچار آسیب های جدی شوند. برخی از مناطق معمول تحت آسیب و خطر حمله موریانه ها در خانه عبارتند از:

  • درب ها، پنجره ها و چارچوب های چوبی
  • فونداسیون های چوبی یا فونداسیون هایی که با قسمت های چوبی موجود در کف خانه فاصله نزدیکی دارند.
  • دیوارهای چوبی
  • تیرها و خرپاهای چوبی سقف ها
  • لاشبرگ و کود گیاهی باغچه
  • درخت ها
  • نرده های چوبی
  • اثاثیه و لوازم چوبی

تمام وسایل چوبی خانه، مکان های مستعد موریانه در خانه

<< هرجایی که چوب وجود داشته باشد، وجود موریانه نیز محتمل است >>

اهمیت شناخت نشانه های ناشی از موریانه

با شناخت علائم و شواهد ناشی از انواع حشرات می توان از آسیب های زیادی پیشگیری کرد.
برای افرادی که از دانش و تجربه کافی برخوردار نیستند تشخیص آسیب ناشی از تهاجم موریانه ها بر روی اشیاء و اثاثیه منزل، چارچوب ها و … می تواند کار مشکلی باشد. حتی برخی گونه های مورچه مانند مورچه های نجار وجود دارند که با اینکه از چوب تغذیه نمی کنند اما لانه های خود را درون چوب ساخته و باعث آسیب های جدی به ساختار چوب و وسایل چوبی خانه می شوند. به همین دلیل شناخت دقیق علائم به جا مانده از هر نوع حشره به ما در از بین بردن آن کمک زیادی می کند.

علائم آسیب های ناشی از موریانه ها بر ساختارهای چوبی

این آفات هنگام خوردن یک تکه چوب، از داخل به آن آسیب وارد می کنند به نحوی که در حین جویدن چوب داخل آن تونل هایی حفر نموده و پس از مدتی یک روکش نرم و نازک در بیرون ساختار چوبی بر جای گذاشته و باقیمانده آن را از داخل تهی خواهند نمود.

سوراخ های روی چوب می تواند از نشانه های موریانه باشد

” شناخت گونه های مختلف موریانه و اینکه از چه نوع چوبی برای تغذیه استفاده می کند کار ما را در دنبال کردن علائم موجود راحت تر می کند. همچنین موجب می شود مکان های مستعد خانه برای موریانه را همیشه زیر نظر داشته و اقدامات لازم را برای عدم جذب موریانه به خانه انجام دهیم. “

این آسیب در یک چوب یا ساختار چوبی آلوده با موریانه ها در نگاه اول مشهود نبوده و جهت اطمینان از آسیب های وارده به بررسی بیشتری نیاز است.

علائم این آسیب ها عبارتند از:

  • صدای توخالی چوب
  • وجود چوب با ساختار شکننده
  • کف های چوبی نشست کرده
  • ترک
  • لولاهای گیرداردرب و پنجره های چوبی
  • قسمت رنگی ناهموار بر سطوح چوبی

۱. صدای توخالی

موریانه ها عادت به خوردن چوب از قسمت داخلی آن دارند.
ضربه زدن بر روی وسایل چوبی و شنیدن صدای توخالی از داخل چوب می تواند نشانگر تخلیه قسمت داخلی چوب توسط موریانه ها باشد.

۲. چوب ضعیف

آسیب ناشی از جویده شدن چوب توسط موریانه ها آن را بسیار ضعیف می سازد به نحوی که باعث می گردد چوب، بافت نرمی به خود گرفته و بسیار شکننده شود.

۳. کف های (چوبی) نشست کرده

کف های چوبی که در معرض تهاجم موریانه ها قرار دارند بسیار ضعیف خواهند گردید.
این عامل نیز باعث نشست کردن تخته های کف خانه می شود که گاهی اوقات می تواند شروع به خم شدن کند و تاب بردارد.

۴. ترک ها

چوب به دلیل خورده شدن توسط موریانه ها ضعیف گردیده، ترک می خورد و شروع به  فروریختن می کند.

۵. درب ها و پنجره های گیردار

آسیب های وارده به چارچوب درب ها و پنجره ها از طریق موریانه باعث خواهد گردید که بسیار سفت شده و باز کردن شان مشکل باشد. چرا که عمل تونل سازی موریانه ها داخل این ساختارهای چوبی سبب کج، نامتناسب و بد شکل شدنشان خواهد گردید.

۶. رنگ های ناهموار و ترک خورده

موریانه های نمی توانند رنگ بخورند.
موریانه ها رنگ نمی خورند اما از چوب پشت آن تغذیه می کنند که این باعث ایجاد ترک و ناهمواری در سطح رنگ خواهد گردید.

مسلماً هیچ کس دوست ندارد قسمت هایی از خانه و یا وسایل آن توسط این موجودات ریز خورده شود و آسیب های جدی به آن وارد گردد. پس همیشه حواستان به نشانه های موریانه و علائمی که ممکن است آن ها از خود به جای بگذارند باشد تا در اولین فرصت با استفاده از سم قوی و تضمینی ضد موریانه ترمیدور آن ها را از پای درآورید.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

مشخصات ظاهری موریانه
مشخصات ظاهری موریانه

برخورداری از اطلاعات پایه ای درباره مشخصات و نحوه شناسایی موریانه ها به شما در تشخیص و کنترل به موقع تهاجم این آفات کمک شایانی نموده و از بروز آسیب ها و خسارت های زیاد پیشگیری خواهد نمود.

مراحل زندگی موریانه
مراحل زندگی موریانه

چرخه زندگی موریانه با یک پرواز برای جفت گیری آغاز می گردد که در آن نرها و ماده های بالدار مولد در دسته های بزرگ، کلونی قبلی خود را ترک نموده و اقدام به تولید مثل می کنند.

تشخیص نوع موریانه از روی فضولات
تشخیص نوع موریانه از روی فضولات

فضولات موریانه ها از جمله نشانه های مهمی است که در تشخیص گونه موریانه ای که خانه شما را تحت تهاجم قرار داده است بسیار کمک کندده خواهد بود. به عنوان مثال فضولات موریانه های چوب خشک …

خسارات به جا مانده از انواع موریانه ها
خسارات ناشی از انواع موریانه

خساراتی که موریانه ها به بار می آورند، سالانه به میلیاردها دلار می رسد. با اینکه موریانه ها گونه های بسیار زیادی دارند ولی تنها تعداد اندکی از آن ها برای انسان زیانبار هستند. موریانه های زیرزمینی…

حقایق جالب در مورد موریانه ها
حقایق جالب در مورد موریانه ها

موریانه ها میلیون ها سال است که در حال جویدن چوب هستند؛ از آفریقا که در آن موریانه ها تپه هایی به بلندی قد انسان می سازند تا موریانه های زیرزمینی که خانه ها را از بین می برند. موریانه ها …

سفارش سم از طریق: