” چوب غذای اصلی و مورد علاقه موریانه ها است و اگر تهاجم موریانه ها اتفاق بیفتد، قسمت های چوبی آسیب می بینند. بنابراین از بهترین راهکارهای پیشگیری از تهاجم موریانه ها به خانه، محافظت از قسمت های چوبی می باشد. برای دفع موریانه لازم است به طور مرتب تمام قسمت های چوبی را از لحاظ آلودگی به موریانه، لوله هایی که نشتی دارند و رطوبت مورد نیاز موریانه ها را فراهم می کنند و نیز راه های ورود موریانه را بررسی نمایید. “

روش های پیشگیری از تهاجم موریانه ها

تهاجم موریانه ها به مکان ها و ساختمان های مسکونی و تجاری می تواند خسارات مالی فراوانی ایجاد کند چرا که هزینه ترمیم و تعمیر ساختارهای آسیب دیده می تواند بسیار بالا باشد. خوشبختانه روش های متعددی جهت پیشگیری از حمله این آفات وجود دارند که در این مقاله به آن ها اشاره می کنیم. در صورت عدم رعایت موارد پیشگیری، باید برای دفع موریانه ها از خانه چاره اندیشی کنید.

۱. بخش خارجی ساختمان

بخش خارجی ساختمان می تواند به عنوان دروازه و مدخلی برای ورود موریانه ها به داخل آن عمل نموده و محل زندگیتان را تحت ریسک حمله این آفات قرار دهد.

الف. سقف:
قیر و ایزوگام معیوب و نیز آجرها، سفال ها و کاشی های شکسته سقف، رطوبت ایجاد نموده و می توانند به عنوان مدخلی برای موریانه ها جهت ورود به خانه باشند. در بسیاری از موارد دیده شده که موریانه ها، از قسمت سقف وارد خانه شده و شروع به لانه سازی می کنند. که در این صورت، دفع موریانه ها از سقف کار سختی خواهد بود.

پیشگیری:
سفال ها، آجرها، کاشی های شکسته و یا قیر و ایزوگام معیوب سقف را سریعاً مرمت و تعمیر نمایید.

تعمیر سقف برای پیشگیری از تهاجم موریانه ها

ب. دستگاه تهویه مطبوع:
دستگاه های تهویه مطبوع نیز محیط را مرطوب می سازند؛ چیزی که موریانه ها عاشقش هستند.

پیشگیری:
اطمینان حاصل نمایید که فونداسیون های خانه، در معرض رطوبت ایجاد شده توسط دستگاه های تهویه مطبوع قرار نداشته و مصون باشند. در غیر این صورت باید برای دفع هرچه سریعتر موریانه ها اقدام کنید.

۲. اتاق زیر شیروانی، مکانی مناسب برای پیشگیری از تهاجم موریانه

اتاق یا محفظه زیر شیروانی چوبی می تواند یکی از بهترین مکان ها برای فعالیت موریانه ها باشد که اغلب سال ها از دید و توجه پنهان می‌ماند.

الف. تیرهای چوبی:
تیرهای چوبی موجود در اتاق زیر شیروانی اغلب در معرض تهاجم موریانه ها قرار داشته و وعده غذایی رایگان و خوشمزه ای را برای این آفات فراهم می کنند.

پیشگیری:
به طور مرتب با فشار دادن انگشت شست بر روی تیرها و تخته های چوبی آنان را بررسی کنید و ببینید که آیا تحت تهاجم موریانه ها قرار دارند یا نه؟ اگر متوجه یک حالت اسفنجی در چوب شدید، یعنی اینکه آن چوب وعده غذایی موریانه ها شده است.

اگر نگران هستید و احتمال می دهید که این آفات در اتاق زیر شیروانی یا هر بخش دیگری از خانه در حال فعالیت و خرابکاری هستند، در اسرع وقت با کارشناسان یا سایت های معتبر تماس حاصل نموده و به طور تخصصی در جهت دفع و ریشه کن سازی موریانه ها از طریق سموم ضد موریانه قوی و تخصصی اقدام نمایید.

بررسی وسایل چوبی به ویژه در زیرشیروانی ها برای پیشگیری از تهاجم موریانه ها

<< وجود حالت اسفنجی در چوب، یعنی اینکه آن چوب به وعده غذایی موریانه ها تبدیل شده است >>

ب. جعبه ها:
جعبه های مقوایی پر از کاغذ و عکس نیز غذای خوبی برای موریانه ها هستند.

پیشگیری:
برای نگهداری وسایل در اتاق یا محفظه زیر شیروانی از جعبه های فلزی یا پلاستیکی استفاده کنید.

۳. اتاق نشیمن و سالن پذیرایی، معدنی پر از طلا برای موریانه

اتاق ها و سالن پذیرایی یک معدن طلای پر از غذای مطلوب و خوشمزه برای موریانه ها هستند. چرا که بسیاری از اثاثیه موجود در این اتاق‌ها چون مبلمان، سرویس غذاخوری، بوفه ها، و نیز در برخی خانه ها، کف و حاشیه دیوارها و بسیاری دیگر از چوب ساخته شده اند.

الف. کف های چوبی:
تخته های چوبی کف ساختمان منبع غذایی بسیار عالی برای موریانه ها هستند؛ به خصوص که نزدیک بودنشان به زمین به عنوان یک نردبان زیر پای موریانه های زیرزمینی عمل می کند تا به وسیله آنها به خانه تان راه یافته آن را به استراحتگاه و محل تغذیه خود تبدیل سازند.

پیشگیری:
به طور مرتب کف های چوبی را از لحاظ آلودگی به موریانه ها بازرسی و تفتیش کنید. هنگام ساخت یک بنای جدید با کف چوبی، حتماً از دیواره های حائل موریانه در کف استفاده کنید.

ب. تخته های حاشیه دیوارها

این تخته ها مانند یک منبع غذایی بسیار بزرگ و لذیذ برای موریانه ها بوده و مکان و محیط زندگی ثابت و پایداری را برای موریانه های چوب خشک تأمین می کنند.

پیشگیری:
تخته های حاشیه دیوارها را نیز به طور مرتب از طریق فشار دادن انگشت شست بر رویشان چک کنید.

ج. لوازم چوبی:
لوازم و اثاثیه چوبی خانه یک منبع غذایی بسیار وسیع و مجانی برای موریانه ها بوده، این آفات را به سمت محل زندگیتان و برخورداری از ضیافتی زیبا و طولانی مدت دعوت نموده و خانه تان را هرچه بیشتر در معرض تهاجم این آفات قرار می دهند.

پیشگیری:
لوازم چوبی را تا حد ممکن از دیوارها دور نگه دارید، همچنین سعی کنید از اسباب و اثاثیه ای استفاده نمایید که به جای چوب از مواد دیگری چون فلز ساخته شده باشند.

حالت اسفنجی در چوب ها نشانه تهاجم موریانه است

۴. محل خشک کردن لباس ها

شاید تعجب می کنید اما بد نیست بدانید که حتی لباس های شما نیز در معرض ریسک خورده شدن توسط موریانه ها قرار دارند؛ هر چند این موضوع بسیار نادر است. برخی از لباس ها از موادی چون کتان تهیه می شوند که حاوی سلولز یعنی جیره غذایی مطلوب موریانه ها می‌باشد.

پیشگیری:
برای پیشگیری از تهاجم موریانه ها به خانه، لباس ها را بالای زمین و دور از دیوارها قرار دهید.

۵. اتاق خواب

درست مانند اتاق نشیمن و سالن پذیرایی، اتاق خوابتان نیز می تواند برای موریانه ها بسیار جذاب باشد. اتاق خواب برای حشره ای مثل ساس که به ساس تختخوابی نیز شناخته می شود محیطی مناسب برای تغذیه و تولید مثل است.

الف. وسایل چوبی:
اشیا چوبی مانند چارچوب تختخواب، کمدها و سایر لوازم چوبی مربوط به سرویس خواب و کمد و … می توانند گزینه جالبی برای موریانه ها باشند.

پیشگیری:
لوازم چوبی را دور از دیوارها نگه دارید. لوازم و اثاثیه ای را خریداری نمایید که از فلز و سایر مواد ساخته شده باشند.

۶. گاراژ و انباری

گاراژها و انباری ها نیز بسته به اقلام و اشیایی که در آن نگهداری می شوند می توانند به عنوان معدنی از غذا برای موریانه ها عمل نموده و در صورتی که به خانه متصل باشند می توانند گذرگاهی برای این آفات به داخل خانه و محل زندگیتان باشند.

پیشگیری:
در گاراژها و همچنین انباری ها از سکوها، پایه ها و قفسه های فلزی به جای انواع چوبی آن استفاده نمایید.

برای پیشگیری‌ از‌ تهاجم‌ موریانه‌ بهتر است از وسایل فلزی استفاده کنید

۷. آشپزخانه

آشپزخانه ها هم به دلیل دارا بودن منابع غذایی موریانه ها یعنی چوب و نقاط ورود نامحدود برای موریانه ها می توانند پناهگاه و زیستگاه امنی برای این آفات تشکیل دهند.

الف. درب ها و پنجره ها:
در طول فصل پرواز که موریانه های بالدار برای جفت یابی، تولید مثل و ایجاد کلونی جدید، به صورت دسته جمعی پرواز می کنند، درب ها و پنجره ها ورود این آفات به خانه تان را بسیار راحت تر می سازند.

پیشگیری:
در طول این فصل، درب ها و پنجره ها را کاملاً ببندید.

ب. لوله های چکه کننده:
لوله های چکه کننده سینک، ایجاد رطوبت و نم می کند که موریانه ها به آن جذب می گردند.

پیشگیری:
لوله های داخلی و خارجی را به طور مرتب از لحاظ نشتی، چکه و مانند آن بررسی کنید.
هر نوع آسیب احتمالی را سریعاً مرمت کنید.

ج. بوفه های ظروف و کابینت ها:
بوفه ها و کابینت های چوبی یک منبع غذایی برای موریانه ها هستند.
این اقلام همچنین به زمین و دیوارها نزدیک بوده و دسترسی موریانه ها به آنها بسیار آسان است.

پیشگیری:
به طور مرتب این اقلام را نیز از لحاظ فعالیت موریانه ها بررسی نمایید.

۸. باغ

باغ ها نیز یک منبع عالی و سرشار از غذا برای موریانه ها هستند.

الف. کنده های درخت:
کنده ها غذای لذیذی برای موریانه ها می باشند.

پیشگیری:
کنده های درخت پیر و مرده را از باغ حذف کنید.

ب. برگ ها و شاخه های ریخته شده درختان، بوته ها، گل ها و غیره.

پیشگیری:
هر نوع مواد زائد حاصل از درختان، درختچه ها، گل ها و گیاهان را از کف باغ جمع آوری و به نقطه ای دور از خانه انتقال دهید.

ج. کودهای گیاهی

پیشگیری:
کودهای گیاهی را با رعایت فاصله از فونداسیون های خانه قرار دهید.

ج. نرده کشی و کف پوش چوبی

پیشگیری:
تا حد امکان از نرده ها و کفپوش های غیر چوبی استفاده نمایید.

اگر با وجود تمام اقدامات انجام شده باز هم موریانه ها را در منزل خود مشاهده کردید بهترین راه حل برای دفع موریانه ها استفاده از سم قوی ضد موریانه ترمیدور است.

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. مهدی مومنی

    با سلام مطالب خوب وکارآمدی بود فقط کالاهای موجود به غیراز سم وقیمت مشخص نبود

    1. admin

      درود بر شما

      در سایت زیر درج شده:
      http://termites.ir/

    2. ابراهیم صالحی

      سم معرفی نکرده .چطور از بین میرند

مشخصات ظاهری موریانه
مشخصات ظاهری موریانه

برخورداری از اطلاعات پایه ای درباره مشخصات و نحوه شناسایی موریانه ها به شما در تشخیص و کنترل به موقع تهاجم این آفات کمک شایانی نموده و از بروز آسیب ها و خسارت های زیاد پیشگیری خواهد نمود.

مراحل زندگی موریانه
مراحل زندگی موریانه

چرخه زندگی موریانه با یک پرواز برای جفت گیری آغاز می گردد که در آن نرها و ماده های بالدار مولد در دسته های بزرگ، کلونی قبلی خود را ترک نموده و اقدام به تولید مثل می کنند.

تشخیص نوع موریانه از روی فضولات
تشخیص نوع موریانه از روی فضولات

فضولات موریانه ها از جمله نشانه های مهمی است که در تشخیص گونه موریانه ای که خانه شما را تحت تهاجم قرار داده است بسیار کمک کندده خواهد بود. به عنوان مثال فضولات موریانه های چوب خشک …

خسارات به جا مانده از انواع موریانه ها
خسارات ناشی از انواع موریانه

خساراتی که موریانه ها به بار می آورند، سالانه به میلیاردها دلار می رسد. با اینکه موریانه ها گونه های بسیار زیادی دارند ولی تنها تعداد اندکی از آن ها برای انسان زیانبار هستند. موریانه های زیرزمینی…

حقایق جالب در مورد موریانه ها
حقایق جالب در مورد موریانه ها

موریانه ها میلیون ها سال است که در حال جویدن چوب هستند؛ از آفریقا که در آن موریانه ها تپه هایی به بلندی قد انسان می سازند تا موریانه های زیرزمینی که خانه ها را از بین می برند. موریانه ها …

سفارش سم از طریق: