” هر کلونی موریانه دارای طبقات مختلفی است و در هر کدام از طبقات اعضای مختلف کلونی، اعم از موریانه سرباز، موریانه کارگر، موریانه مولد و موریانه ملکه زندگی می کنند. هر کدام از این موریانه ها ظاهر متفاوتی دارند و وظایف هر کدام نیز مختص به همان گروه می باشد. “

اعضای کلونی موریانه

کلونی موریانه، اجتماعی متشکل از انواع موریانه ها است.
هر کدام از اعضای کلونی با توجه به وظایفی که بر عهده دارند شکل ظاهری شان نیز متفاوت است.
انواع موریانه های هر کلونی عبارتند از:

  • موریانه کارگر
  • موریانه سرباز
  • موریانه بالدار (موریانه نر)
  • ملکه

 

اعضای کلونی موریانه ها

یک. موریانه‌ های کارگر

موریانه های کارگر در حدود ۹۰ الی ۹۵ درصد جمعیت کلونی را تشکیل می دهند.
این موریانه ها غذای سایر اعضای کلونی را تأمین و به آن ها می خورانند و بدون آن ها کلونی به طور کل نابود می شود. این موریانه ها می‌توانند نر و یا ماده باشند. موریانه های کارگر جفت گیری نمی کنند چرا که نابالغ بوده و قادر به تولید مثل نیستند. پوشش محافظ خارجی بدن یا همان کوتیکول در موریانه های کارگر، نرم و بی رنگ می باشد.

سایر مشخصات موریانه های کارگر عبارتند از:

  • عقیم
  • بدون بال
  • نابینا

موریانه های کارگر مراقبت از اعضای کلونی موریانه را بر عهدا دارند. نظیر:

  • تخم ها
  • لاروها یا نمف ها
  • تولید مثل کنندگان فرعی
  • سربازها
  • ملکه

به عبارتی می توان گفت در تمام مراحل زندگی موریانه، این موریانه های کارگر هستند که تأمین کنندگان و خدمتکاران کلونی بوده و وظایف زیادی را بر عهده دارند. این رفتار در نوع کارگر سایر حشراتی که در کلونی زندگی می کنند مانند زنبورها و مورچه ها نیز وجود دارد.

موریانه های کارگر بزرگترین و پر جمعیت طبقه کلونی را تشکیل می دهند. وظایف آن ها عبارتند از:

  • نظافت کلونی
  • تهیه غذای کلونی
  • غذا دادن به سایر اعضای کلونی
  • تعدیل شرایط دمایی برای تخم ها و لاروها

میانگین طول عمر یک موریانه کارگر در هر گونه از موریانه، معمولاً حدود ۲ سال است.
هر چه تعداد موریانه ها در کلونی بیشتر باشد و این کلونی در خانه شما ساخته شده باشد، علائم تهاجم موریانه ها در خانه شما بیشتر نمایان می گردد.

 

نابودی کلونی موریانه ها بدون موریانه های کارگر

<< موریانه های کارگر در حدود ۹۰ الی ۹۵ درصد جمعیت کلونی را تشکیل می دهند >>

دو. موریانه‌ های سرباز

موریانه های سرباز حدود یک الی سه درصد جمعیت کلونی را تشکیل می دهند.
موریانه های سرباز شبیه موریانه های کارگر هستند؛ چرا که آن ها نیز بدون بال و کور بوده و معمولاً رنگ روشنی دارند. سربازان کلونی نیز مانند کارگران در اغلب بخش های بدن خود دارای بافت نرمی هستند اما ناحیه سرشان متفاوت می باشد به طوری که آرواره پرقدرت و محکمی دارند. مهم ترین مشخصات ظاهری موریانه های سرباز عبارتند از:

  • بدون بال
  • دارای رنگ روشن
  • آرواره های بزرگ و قوی

این مشخصات به سربازان اجازه می ‎دهند که بتوانند از کلونی دفاع کنند. آن ها جهت دفع مهاجمان از آرواره پرقدرت شان استفاده و یا یک ماده سمی از سرشان ترشح می ‎کنند. تعداد سربازان بسیار کمتر از تعداد کارگران است. سربازان خود قادر به غذا خوردن نبوده و توسط موریانه های کارگر تغذیه می شوند.
عمر متوسط یک موریانه سرباز در حدود ۱ الی ۲ سال می باشد.

ساختار بدنی موریانه های سرباز برای محافظت از کلونی تکامل یافته است

سه. موریانه های بالغ و مولد

در طول دوره حیاتی ملکه، ۵ الی ۱۰ موریانه بالغ مولد با او جفت گیری می کنند.
معمولاً تعداد کمی موریانه بالغ مولد (تولید مثل کننده) در کلونی وجود دارند. این موریانه های بالغ، بالدار بوده و برای یافتن جفتشان در دسته های بزرگ پرواز می کنند.

معمولاً در یک کلونی فقط یک ملکه وجود دارد، اگرچه در کلونی های بزرگتر دو الی سه ملکه هم می توانند وجود داشته باشند. شاه و ملکه تنها اعضای تولید ‎مثل‎ کننده کلونی هستند.

وجود موریانه مولد، برای این است که ملکه را بارور نگه دارد تا بتواند تخم گذاری کند.
ملکه کلونی را ایجاد می کند اما به محض آنکه به اندازه کافی موریانه کارگر جهت محافظت از وی در کلونی تولید شد، تولید تخم را افزایش داده و به طور میانگین ۱۰۰ یا بیش از ۱۰۰۰ تخم (بسته به گونه موریانه) در روز تولید می کند. برخی ملکه ها در یک روز ۳۰ عدد و یا حتی کمتر نیز تخم می گذارند اما تخم هایشان بزرگتر است.
برخی موریانه های ملکه می توانند بیش از ۱۰۰۰۰ تخم در یک روز تولید کنند.

 

موریانه های بالدار

حال که شناخت دقیق تری نسبت به شکل، اندازه، رفتار و انواع مختلف موریانه دارید راحت تر می توانید نسبت به از بین بردن آن ها در گوشه و کنار خانه تان اقدام کنید. موریانه کش بسیار قوی ترمیدور شما را به سادگی از دست این موجودات خلاص می کند.

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. صمدی

    آیا سم تردمیدور از روی دیوار به سطح زیرین خود تاثیر میگذارد یا به اصطلاح تا چه سطحی تاثیر گذار است؟

مشخصات ظاهری موریانه
مشخصات ظاهری موریانه

برخورداری از اطلاعات پایه ای درباره مشخصات و نحوه شناسایی موریانه ها به شما در تشخیص و کنترل به موقع تهاجم این آفات کمک شایانی نموده و از بروز آسیب ها و خسارت های زیاد پیشگیری خواهد نمود.

مراحل زندگی موریانه
مراحل زندگی موریانه

چرخه زندگی موریانه با یک پرواز برای جفت گیری آغاز می گردد که در آن نرها و ماده های بالدار مولد در دسته های بزرگ، کلونی قبلی خود را ترک نموده و اقدام به تولید مثل می کنند.

تشخیص نوع موریانه از روی فضولات
تشخیص نوع موریانه از روی فضولات

فضولات موریانه ها از جمله نشانه های مهمی است که در تشخیص گونه موریانه ای که خانه شما را تحت تهاجم قرار داده است بسیار کمک کندده خواهد بود. به عنوان مثال فضولات موریانه های چوب خشک …

خسارات به جا مانده از انواع موریانه ها
خسارات ناشی از انواع موریانه

خساراتی که موریانه ها به بار می آورند، سالانه به میلیاردها دلار می رسد. با اینکه موریانه ها گونه های بسیار زیادی دارند ولی تنها تعداد اندکی از آن ها برای انسان زیانبار هستند. موریانه های زیرزمینی…

حقایق جالب در مورد موریانه ها
حقایق جالب در مورد موریانه ها

موریانه ها میلیون ها سال است که در حال جویدن چوب هستند؛ از آفریقا که در آن موریانه ها تپه هایی به بلندی قد انسان می سازند تا موریانه های زیرزمینی که خانه ها را از بین می برند. موریانه ها …