” خساراتی که موریانه ها به بار می آورند، سالانه به میلیاردها دلار می رسد. با اینکه موریانه ها گونه های بسیار زیادی دارند ولی تنها تعداد اندکی از آن ها برای انسان زیانبار هستند. موریانه های زیرزمینی، موریانه های چوب مرطوب و موریانه های چوب خشک، سه گونه مهم از موریانه ها هستند که بیشترین خسارات را به ساختارهای چوبی وارد می کنند. “

تهاجم موریانه‌ها

ممکن است همین لحظه که در حال مطالعه این مطلب یا حتی وقتی در خواب هستید؛ خانه تان تحت تهاجم موریانه ها قرار داشته باشد و شما از آن بی اطلاع باشید! آن هم نه تنها تهاجم یک موریانه، بلکه هزاران موریانه ریز خرابکار و ویرانگر، که ممکن است در دیوارهای خانه تان، در حیاط پشتی و حتی در اثاثیه و لباس‌ هایتان رخنه کرده باشند.

خسارات ناشی از موریانه ها

موریانه‌ها بی وقفه در حال ایجاد خسارت در ساختارهای چوبی هستند.
این آفات ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته را درحال خوردن چوب سپری می کنند.
خرابکاری و از بین بردن ساختارهای چوبی توسط این حشرات موذی سالانه میلیون ها دلار خسارت در سراسر جهان به بار می آورد.
برخی از مواردی که مورد تهاجم موریانه ها قرار می گیرند عبارتند از:

  • خانه ها
  • مبلمان چوبی منزل
  • اثاثیه منزل
  • کف پوش چوبی
  • دیوار پوش چوبی
  • عرشه کشتی ها
  • قایق های تفریحی
  • درختان
  • و بسیاری موارد دیگر

انواع گونه های موریانه:

در حال حاضر در حدود ۲۰۰۰ گونه موریانه بر روی این کره خاکی شناسایی شده اند که البته فقط تعداد کمی از آنان می توانند برای انسان ها زیانبار و نگران کننده باشند.

گونه زیرزمینی

این موریانه ها که با نام موریانه های زمینی یا خاکی نیز شناخته می شوند، در زیر زمین به صورت گروهی و یا کلونی زندگی می کنند. منبع غذای اصلی آنان چوب است و در زیر زمین تا ۴۶ متر تونل حفر می کنند تا به چوب دست یابند. این منبع چوب مورد علاقه موریانه ها می تواند خانه شما باشد! موریانه های زیرزمینی در آب و هوای سرد به ندرت یافت شده و حمله می کنند. یک کلونی از موریانه های زیرزمینی می تواند تا ۱۰ میلیون عضو داشته و هر هفته تا ۶.۸ کیلوگرم چوب بخورد! این موریانه ها می توانند فونداسیون منازل، تیرها و تیرچه ها، لوله های پلاستیکی، عایق بندی و … را از بین ببرند.

 

خسارات ناشی از موریانه ها

موریانه چوب خشک

این موریانه ها در روی زمین زندگی می کنند و اغلب خانه های خود را داخل چوب و درختان می سازند. آن ها در لانه خود نیازی به رطوبت نداشته و رطوبت مورد نیاز خود را از هوا می گیرند. موریانه های چوب خشک داخل چوب زندگی کرده و آن را از داخل می خورند. آن‌ها به لانه سازی در اتاق های زیر شیروانی و چارچوب درب ها و پنجره ها علاقه دارند. خسارات ناشی از موریانه ها در چوبی تحت تهاجم این آفات زیانبار به این شکل است که چوب با اینکه از بیرون سالم به نظر می رسد، اما از داخل متلاشی شده است.

خسارات ناشی از موریانه

 

<<چوبی که تحت تهاجم موریانه ها قرار گرفته، از بیرون سالم به نظر می رسد اما از داخل فروپاشیده است.>>

 

موریانه‌های چوب‌خشک به عنوان آفات چوب‌ خوار معروف هستند و خصوصاً محل هایی مانند زیر شیروانی‌ها و ساختمان‌ها ممکن است تحت تأثیر آن‌ها قرار بگیرند. این حشرات باعث تخریب چوب می‌شوند و ممکن است آسیب‌های جدی به ساختمان‌ها، مبلمان، چوب‌های دکوراتیو و سایر اشیاء چوبی بزنند.

برای کنترل موریانه‌های چوب‌خشک، از روش‌های شیمیایی و فیزیکی مختلفی استفاده می‌شود. از شما خواهش می‌شود مواد شیمیایی و محصولات مورد استفاده را با دقت و با رعایت ایمنی‌های لازم به کار ببرید. همچنین، در صورتی که به کنترل این حشرات نیاز دارید، می‌توانید بر روی محل منطقه‌ی مورد نظر سم‌های حشره‌کش یا محصولات مربوطه را اعمال کنید و اطمینان حاصل کنید که از محصولات با کیفیت و با اطلاعات موثق همانند سم ترمیدور استفاده می‌کنید.

موریانه چوب مرطوب

همانطور که از نامشان نیز مشخص است، این موریانه ها کلونی خود را در چوب مرطوب و پوسیده می سازند.
موریانه های چوب مرطوب جذب چوب مرطوب می شوند.
بنابراین خسارات ناشی از این موریانه ها اغلب در خانه های رطوبت دار دیده می شود.
مشکل رطوبت در خانه تحت تأثیر عوامل مختلفی به وجود می آید.
به عنوان مثال؛
۱. لوله های فرسوده
۲. عدم عایق بندی مناسب اتصالات
۳. عایق‌بندی نامناسب بخش های مختلف خانه، از جمله سرویس های بهداشتی و بام خانه
تحت تهاجم این موریانه ها قرار بگیرند.

خسارات ناشی از موریانه

مهم ترین نوع موریانه هایی که در کشورمان زندگی می کنند و سبب ایجاد خسارات در بافت چوب ها می شوند، موریانه های زیرزمینی هستند. بر اساس آمار به دست آمده، مناطق جنوبی کشورمان بیشترین تهاجم این آفات ویرانگر را تجربه می کنند.
تحقیقات حاکی از آن است که هر ساله میلیاردها تومان خسارت از این طریق به کشور وارد می شود.

اگر به وجود موریانه ها در خانه خود مشکوک شدید، در اسرع وقت با مراکز تخصصی و معتبر جهت کنترل و دفع آنان تماس حاصل نمایید. موریانه ها با سرعت غیرقابل باوری فعالیت نموده و بر خلاف اندازه کوچکشان خسارات بزرگی در کوتاه مدت ایجاد می کنند. پس بهتر است با یک عمل قطعی و فوری مانع از پیشرفت آن ها و آسیب جدی تر به خانه و وسایل آن شویم. سم موریانه کش حرفه ای ترمیدور، قویترین سمی است که می توان در این راستا به کار برد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

مشخصات ظاهری موریانه
مشخصات ظاهری موریانه

برخورداری از اطلاعات پایه ای درباره مشخصات و نحوه شناسایی موریانه ها به شما در تشخیص و کنترل به موقع تهاجم این آفات کمک شایانی نموده و از بروز آسیب ها و خسارت های زیاد پیشگیری خواهد نمود.

مراحل زندگی موریانه
مراحل زندگی موریانه

چرخه زندگی موریانه با یک پرواز برای جفت گیری آغاز می گردد که در آن نرها و ماده های بالدار مولد در دسته های بزرگ، کلونی قبلی خود را ترک نموده و اقدام به تولید مثل می کنند.

تشخیص نوع موریانه از روی فضولات
تشخیص نوع موریانه از روی فضولات

فضولات موریانه ها از جمله نشانه های مهمی است که در تشخیص گونه موریانه ای که خانه شما را تحت تهاجم قرار داده است بسیار کمک کندده خواهد بود. به عنوان مثال فضولات موریانه های چوب خشک …

حقایق جالب در مورد موریانه ها
حقایق جالب در مورد موریانه ها

موریانه ها میلیون ها سال است که در حال جویدن چوب هستند؛ از آفریقا که در آن موریانه ها تپه هایی به بلندی قد انسان می سازند تا موریانه های زیرزمینی که خانه ها را از بین می برند. موریانه ها …

سفارش سم از طریق: