” موریانه ها میلیون ها سال است که با جویدن چوب موفق به حفظ بقا شده اند. زندگی موریانه ها به عنوان حشراتی اجتماعی سرشار از نکات جالب است. به منظور درک چگونگی برخورد با موریانه ها باید بدانید که موریانه ها قادر به انجام چه کارهایی هستند. در این مقاله بر آنیم تا شما را با برخی حقایقی جالب درباره موریانه ها آشنا کنیم که شاید تا به حال به گوشتان نخورده باشد. با ما همراه باشید. “

حقایقی راجع به زندگی موریانه ها

۱. دشمنان طبیعی موریانه:

مورچه ها دشمن موریانه ها هستند.

مورچه ها بزرگترین شکارچیان طبیعی موریانه ها هستند.
اگر یک کلونی تثبیت شده و دائمی از مورچه ها در خانه خود دارید، بسیار بعید است که یک کلونی تثبیت شده از موریانه ها در آن وجود داشته باشد. البته مورچه ها نیز مشکلات خاص خود را برای انسان ها به همراه می آورند و بنابراین اینکه دشمن و شکارچی اصلی موریانه ها هستند دلیلی نمی شود که اجازه دهیم در خانه و محل زندگیمان پرجمعیت و شایع گردند.

موریانه‌ها

موریانه ها حشراتی نابینا هستند.

 

موریانه‌ها به عنوان یک جمعیت اجتماعی عمل می‌کنند و در یک ساختار اجتماعی سلسله مراتبی زندگی می‌کنند. جمعیت موریانه‌ها معمولاً شامل ملکه، کارگران، سربازان و موریانه‌های جوان است.

موریانه‌ها برای حفاظت از کشته‌ها و نحوه زندگی‌شان، سیستم‌های دفاعی پیچیده‌ای دارند. این شامل سیستم‌های اطلاعاتی، حملات گروهی، و ساختارهای مورد نیاز برای مقابله با حشرات دیگر است.

برخی از گونه‌های موریانه توانایی ساخت ساختارهای بلندی مانند لوله‌ها یا توده‌های خاکی را دارند که به عنوان سرپناه و تأمین غذا استفاده می‌شود.

 

۲. جمعیت مافوق تصور:

تعداد موریانه ها از تعداد انسان ها بسیار بیشتر است.

شاید جمله “به ازای هر انسان یک موش وجود دارد” غیر قابل باور به نظر برسد، اما در مورد موریانه ها، این جمله حقیقت دارد. تعداد موریانه ها نه تنها بسیار بیشتر از جمعیت انسان های کره زمین است، بلکه شاید اطلاع از تعداد کل این حشرات برایتان ترسناک و شوکه کننده نیز باشد. به ازای هر انسان، حدود ۴۵۳ کیلوگرم موریانه وجود دارد! برای درک بهتر موضوع این مقدار را در میلیاردها نفر جمعیت جهان ضرب کنید. جواب به دست آمده یعنی تعداد کل موریانه های موجود در جهان واقعاً وحشتناک و رعب انگیز است.

۳. منبع غذایی برای انسان ها:

موریانه ها خواص درمانی دارند.

موریانه ها حشراتی باستانی هستند و از گذشته های دور برای درمان برخی بیماری ها از آن استفاده می شود. بسیاری از انسان ها از فرهنگ های مختلف، موریانه ها را یا به عنوان خوراکی و یا برای درمان بیماری ها می خورند. در سنگاپور، انسان ها موریانه های ملکه را چه به صورت زنده و چه به حالت غوطه ور در الکل می خورند. هندی های ماجو نیز وقتی به دلیل خشکسالی غذای کافی برای خوردن ندارند موریانه می خورند. برخی از مردمی که در آمازون زندگی می کنند سوپی از موریانه جوشانده شده و شکر درست کرده و جهت درمان سیاه سرفه استفاده می کنند و همچنین دود حاصل از لانه های در حال سوختن موریانه را جهت درمان آنفلوآنزا استنشاق می کنند.

زندگی موریانه ها

<< برخی از ساکنین آمازون، از موریانه ها برای درمان بیماری استفاده می کنند >>

۴. سرعت تخمگذاری موریانه ها:

ملکه های موریانه ها تعداد بسیار زیادی تخم می گذارند.

یک ملکه موریانه بطور میانگین سالانه ۱۸۰ تا ۳۲۰ تخم می گذارد. در یک کلونی از موریانه های آفریقایی، ملکه ها می توانند تا ۳۰۰۰۰ تخم در یک روز نیز بگذارند. یک ملکه موریانه به طور میانگین می تواند هر پانزده ثانیه یک تخم بگذارد و به مدت ۱۵ تا ۲۵ سال زنده بماند. برخی از آنان تحت شرایط مساعد حتی می توانند تا ۵۰ سال هم زندگی و در نتیجه تعداد بسیار زیادی موریانه در طول عمر خود تولید کنند.

موریانه ها لانه هایی سر به فلک کشیده می سازند.

۵. لانه سازی:

موریانه ها تپه های بزرگی می سازند.

موریانه ها جهت زندگی، کار و حرکت از نقطه ای به نقطه ی دیگر می توانند تپه ها، لانه ها و لوله های بزرگی بسازند و لانه بزرگ آنان نیز ممکن است درست در خانه شما جای گرفته باشد. آنان همچنین برای حرکت بین لانه و منبع چوب مورد استفاده خود، لوله های گلی می سازند و این لوله های گلی معمولاً در خارج از لانه هایشان یافت می شوند؛ اما می توانند در داخل لانه نیز ساخته شوند. در یکی از این موارد، در یک خانه، لوله گلی پیدا شده بود که از کف تا سقف امتداد داشت و طول آن به ۳.۶ متر می رسید. در آفریقا نیز یک تپه از موریانه ها پیدا شده که بلندی آن به ۱۳ متر می رسد یعنی به اندازه ارتفاع یک خانه دو طبقه!

موریانه‌ها

۶. موریانه حشره باستانی:

موریانه ها از روزگاران بسیار دور در کره زمین وجود داشته اند.

در حالی که طول زندگی موریانه ها از طول عمر میانگین یک انسان بسیار کوتاه تر است، گونه های مختلف موریانه ها بسیار پیش تر از ما انسان ها بر روی این سیاره می زیسته اند. تخمین زده شده که اولین انسان ها حدود چهار و نیم میلیون سال قبل در کره زمین پدیدار شدند، در حالی که اولین دایناسورها حدود ۲۳۰ میلیون سال پیش می زیسته اند. این در حالی است که تخمین زده می شود اولین موریانه ها ۲۵۰ میلیون سال پیش بر روی این کره خاکی زندگی می کرده اند.

موریانه ها حشراتی با خواص درمانی!

۷. تغذیه:

موریانه ها بسیار غذا می خورند.

از آنجایی که موریانه ها اصلا نمی خوابند، زمان بسیار زیادی برای خوردن دارند.
یک کلونی موریانه ها می تواند سالانه تا ۴۵۰ کیلوگرم چوب را بخورد.

۸. فضولات موریانه ها:

موریانه ها مقدار زیادی گاز تولید می کنند.

موریانه ها هم از تجزیه چوبی که می خورند و نیز از فضولات خود گاز تولید می کنند. دانشمندان اذعان می کنند که موریانه ها سالانه ۱۵۰ میلیون تن گاز متان تولید می کنند که منجر به آلودگی هوا شده و می تواند تغییرات آب و هوایی را تحت تأثیر قرار دهد. تعداد زیاد موریانه ها نه تنها برای خانه ها و ساختارها بلکه برای کره زمین نیز مضر و زیان بخش می باشد.

۹. قابلیت نفوذ در فضاهای کوچک:

موریانه ها می توانند داخل روزنه های بسیار کوچک جای بگیرند.

موریانه ها می توانند از طریق شکاف ها و ترک های با ضخامت کوچک به خانه هایتان وارد شوند. بنابراین لازم است که هوشیار بوده و ترک ها و شکاف های فونداسیون و اطراف درب ها و پنجره ها را شناسایی و به خوبی درزگیری نمایید تا از ورود موریانه ها به خانه جلوگیری شود.

 

<< یک کلونی موریانه ها می تواند سالانه تا ۴۵۰ کیلوگرم چوب را بخورد >>

۱۰. فواید موریانه:

موریانه ها در کنار مضرات خود، فوایدی نیز برای محیط زیست دارند.

موریانه ها واقعاً تجزیه کنندگان مهمی هستند. آنان الیاف سخت درختان و گیاهان را تجزیه نموده و درختان مرده و در حال پوسیدگی را به خاک تازه تبدیل می سازند. این حشرات گرسنه برای حفظ سلامت و نشاط جنگل ها ضروری هستند. موریانه ها همچنین در حین تونل سازی داخل خاک، آن را هوادهی و اصلاح می کنند.

۱۱. سیستم گوارشی:

موریانه ها از طریق میکروارگانیسم های موجود در شکمشان سلولز را هضم می کنند.

موریانه ها مستقیماً از خود درختان یا قارچ هایی که بر روی درختان پوسیده رشد می کنند تغذیه می نمایند. در هر صورت آنان بایستی قادر به هضم الیاف سخت گیاهی یا سلولز باشند. شکم موریانه ها حاوی میکروارگانیسم هایی است که می توانند سلولز را هضم کنند. این همزیستی، هم برای موریانه ها و هم برای میکروارگانیسم هایی که در بدنشان زندگی می کنند مفید واقع می گردد. موریانه ها، باکتری ها و تک سلولی ها را در بدن خود جای می دهند و چوب را می خورند. در عوض، این میکروارگانیسم ها سلولز موجود در چوب را برای موریانه ها هضم می کنند.

سیستم گوارشی موریانه ها دارای باکتری های ویژه می باشد.

سیستم گوارشی موریانه‌ها

۱۲. تغذیه از فضولات یکدیگر:

موریانه ها فضولات یکدیگر را می خورند.

تمام باکتری هایی که در بخش فوق به آن اشاره نمودیم از همان بدو تولد در شکم موریانه ها نبوده اند. این حشرات قبل از شروع کار سخت خوردن چوب، بایستی منبعی از میکروارگانیسم های لازم برای دستگاه های گوارشی خود، تأمین کنند. برای این منظور آنان از روشی به نام “trophallaxis” استفاده می کنند. تروفالاکسی شامل مبادله ی مواد غذایی بین حشرات یک خانواده می باشد. به زبان دیگر آن ها فضولات یکدیگر را می خورند. این حشرات پس از پوست اندازی نیز بایستی منبع میکرو ارگانیسم های مورد نیازشان را مجدداً تأمین کنند و به همین دلیل خوردن فضولات بخش مهمی از زندگی موریانه های یک کلونی است.

۱۳. نظافت:

موریانه ها حشرات بسیار تمیزی هستند.

شاید فکرش را هم نمی کردید که حشره ای که تمام وقت خود را داخل کثیفی می گذراند نسبت به تمیزی و نظافت خود تا این حد سختگیر باشد!
اما موریانه ها جهت تمیز ماندن بسیار تلاش می کنند!
این حشرات وقت زیادی را جهت تمیز کردن یکدیگر صرف می کنند. تمیزی و بهداشت برای زنده ماندن این حشرات ضروری است، چرا که کنترل انگل ها و باکتری های مضر در داخل کلونی را ممکن می سازد. به تمام حقایق بالا یک حقیقت دیگر را هم اضافه کنید اینکه برای از بین بردن موریانه ها یکی از بهترین سمومی که می توانید استفاده کنید سم قوی و تخصصی ضد موریانه ترمیدور می باشد.

 

مشخصات ظاهری موریانه
مشخصات ظاهری موریانه

برخورداری از اطلاعات پایه ای درباره مشخصات و نحوه شناسایی موریانه ها به شما در تشخیص و کنترل به موقع تهاجم این آفات کمک شایانی نموده و از بروز آسیب ها و خسارت های زیاد پیشگیری خواهد نمود.

مراحل زندگی موریانه
مراحل زندگی موریانه

چرخه زندگی موریانه با یک پرواز برای جفت گیری آغاز می گردد که در آن نرها و ماده های بالدار مولد در دسته های بزرگ، کلونی قبلی خود را ترک نموده و اقدام به تولید مثل می کنند.

تشخیص نوع موریانه از روی فضولات
تشخیص نوع موریانه از روی فضولات

فضولات موریانه ها از جمله نشانه های مهمی است که در تشخیص گونه موریانه ای که خانه شما را تحت تهاجم قرار داده است بسیار کمک کندده خواهد بود. به عنوان مثال فضولات موریانه های چوب خشک …

خسارات به جا مانده از انواع موریانه ها
خسارات ناشی از انواع موریانه

خساراتی که موریانه ها به بار می آورند، سالانه به میلیاردها دلار می رسد. با اینکه موریانه ها گونه های بسیار زیادی دارند ولی تنها تعداد اندکی از آن ها برای انسان زیانبار هستند. موریانه های زیرزمینی…

سفارش سم از طریق: