” موریانه های چوب خشک گروهی از موریانه ها هستند که لانه های خود را در چوب هایی بدون رطوبت یعنی خشک می سازند. این دسته از موریانه ها جزو موریانه های ابتدایی در نظر گرفته می شوند. این حشرات را گاهی موریانه های مبلمان نیز می نامند چون که اکثراً این وسایل را مورد تهاجم قرار می دهد. شباهت هایی بین موریانه چوب خشک با موریانه چوب مرطوب وجود دارد و آن شباهت این است که هر دو، لانه هایشان را داخل چوب می سازند؛ ولی برخلاف موریانه های چوب مرطوب که برای لانه سازی نیاز به چوب مرطوب دارند، موریانه های چوب خشک به چوب خشک برای ساخت لانه هایشان نیاز دارند که این موضوع باعث می شود این موریانه ها به محل زندگی انسان ها جذب و با آن سازگار شوند. “

مشخصات موریانه چوب خشک

موریانه های چوب خشک در کلونی دارای سه طبقه بندی اصلی هستند.
این موریانه ها عبارتند از:

  1. موریانه های مولد که خود از دو گروه تشکیل می شوند:
    ۱. موریانه ملکه
    ۲. موریانه نر بالدار
  2. موریانه های کارگر
  3. موریانه های سرباز

در ادامه هر یک از این سه دسته موریانه خلاصه وار معرفی شده اند.

موریانه چوب خشک

۱. مولدها

همان موریانه های بالغ بالدارند که می توانند به رنگ قهوه ای تیره تا زرد و یا خرمایی روشن باشند. بال های آنان تقریباً به رنگ خاکستری روشن تا دودی می باشد که رگه های واضحی روی آن ها وجود دارد. مولدها دارای طول تقریبی ۱۸ سانتی متر با احتساب طول بال ها می باشند.

مولدهای اصلی، شاه و ملکه هستند که در صورت مرگشان، مولدهای فرعی نابالغ، جایگزین آنان می گردند.

۲. کارگران

کارگران نابالغ، بدون بال و دارای سایز ۰.۶ تا ۰.۹۵ سانتی متر هستند. آن ها همچنین به رنگ سفید تا قهوه ای مایل به خاکستری می باشند. وظیفه اصلی کارگران مشابه مورچه های کارگر و شامل جمع آوری غذا، بزرگ سازی لانه ها و غذا دادن و مراقبت نمودن از شاه، ملکه، موریانه های نابالغ جوان تر و سایر اعضای کلونی است.

۳. سربازان

سربازان از لحاظ ظاهری شبیه موریانه های کارگر بوده ولی بزرگتر از آنان هستند و دارای یک سر مایل به قهوه ای یا قهوه ای مایل به زرد و آرواره های بسیار بزرگ می باشند. طول موریانه های چوب خشک سرباز ۰.۸ سانتی متر است.

سیکل زندگی موریانه های چوب خشک

پرواز جفت یابی:

موریانه های بالغ بالدار موجود در کلونی موریانه های چوب خشک،به محض رسیدن کلونی به بلوغ، آن را ترک می کنند تا بتوانند کلونی خود را تشکیل دهند.

فعالیت های این موریانه های بالدار یعنی پرواز برای یافتن جفت، اغلب در هنگام غروب یا در طول شب اتفاق می افتد. آنها به نور جذب می شوند و ممکن است در حال پرواز در اطراف تیر چراغ برق یا منابع نور خارج از خانه دیده شده یا حتی به یک خانه راه یابند و در بالای نزدیکترین منبع نوری که می یابند پرواز کنند.

موریانه چوب خشک

در حالی که ممکن است صدها موریانه در حال پرواز برای یافتن جفت مناسب باشند، فقط تعداد کمی از آنان زنده مانده و قادر به تشکیل کلونی های جدید خود خواهند بود. آنهایی که قادر به یافتن جفت مناسب باشند، سریعاً یک مکان لانه گذاری مناسب و ترجیحاً یک چوب می یابند.

<< پرواز موریانه های بالدار برای یافتن جفت، اغلب در هنگام غروب یا در طول شب اتفاق می افتد >>

تشکیل کلونی جدید:

مولدهایی که توانستند زنده بمانند و هم اکنون شاه و ملکه کلونی جدید هستند، لانه ای بسیار کوچک می سازند تا ملکه قادر به تولید اولین دسته از تخم هایش باشد. وظیفه اصلی شاه انجام جفتگیری های مکرر است تا ملکه بتواند به تخم گذاری ادامه دهد.

اولین کارگران کلونی موریانه چوب خشک:

پس از گذشت چند هفته، اولین دسته از موریانه های چوب خشک نابالغ از تخم خارج می شوند و شاه و ملکه از آنان مراقبت خواهند نمود. این موریانه های نابالغ پس از دو بار پوست اندازی تبدیل به موریانه های کارگر شده و شروع به خدمت به شاه و ملکه می کنند به نحوی که غذای آنان را تامین و از شاه و ملکه مراقبت می نمایند.

اولین سال ملکه در کلونی:

سال اول برای ملکه یک سال کند و آرام است؛ چرا که به طور کامل بالغ نگردیده است.
ملکه در طول اولین سال تخم گذاری خود قادر نخواهد بود که بطور مداوم تخم بگذارد و لذا تعداد کمی تخم تولید می کند.

بلوغ کامل ملکه:

پس از سال اول و به محض اینکه ملکه کاملاً بالغ گردید، شروع به تولید تخم های بیشتری خواهد نمود تا جایی که دیگر قادر به تخم گذاری نباشد. به محض رسیدن ملکه به بیشترین حد تخم گذاری خود، کلونی وارد فاز پایدار خواهد شد. یک کلونی رشد یافته، دارای تخم ها، موریانه های نابالغ، سربازان و مولدها خواهد بود و حتی زمانی که شاه یا ملکه می میرند، کلونی بازهم به بقای خود ادامه خواهد داد؛ چرا که دیگر به اندازه کافی مولدهای فرعی تولید شده اند که بتوانند جایگزین شاه و ملکه گردیده و وظایف آنان را انجام دهند.

تغذیه موریانه‌ها

جمعیت کلونی موریانه های چوب خشک

بر خلاف موریانه های زیرزمینی، کلونی موریانه های چوب خشک کوچک و کم جمعیت است.
کلونی این موریانه ها فقط متشکل از چند هزار موریانه میباشد.
همچنین تخمگذاری ملکه موریانه‌های چوب خشک نیز به کندی انجام می پذیرد.

عادات و رفتار موریانه های چوب خشک

تغذیه:

موریانه های چوب خشک، چوب را به عنوان منبع اصلی تغذیه شان ترجیح می دهند.
آنان قادر به در هم شکستن اجزای چوب و جذب آن هستند.
کارگران غذایشان را به نحوی در کلونی توزیع می کنند که ابتدا غذای شاه و ملکه را به اندازه کافی تامین نموده، سپس نوبت به موریانه های بالدار، سربازان و موریانه های کوچکتر می رسد.

<< کلونی موریانه های چوب خشک، کوچک و فقط متشکل از چند هزار موریانه می باشد >>

تیر چوبی سقف

زیستگاه:

موریانه های چوب خشک در دسته حشرات اجتماعی طبقه بندی می شوند.
بقای حیات این حشرات در نتیجه زندگی در کلونی تأمین می شود.
کلونی های آنان داخل چوب های خشک سالم، تشکیل می گردد.
موریانه های چوب خشک قادرند لانه هایشان را در مکان های مختلف بنا کنند.

برخی از این مکان ها عبارتند از، الوارها و تیرهای چوبی سقف ها یا دیوارپوش های چوبی.

رطوبت:

اگرچه نام این موریانه ها به چوب خشک دلالت می کند، اما آن ها می توانند لانه های خود را حتی در مکان هایی که منابع آب در دسترس می باشند نیز بسازند؛ به عنوان مثال در اطراف یک لوله آب نشت دار و یا بر روی یک آب گرمکن. خانه های چوبی نیز می توانند زیستگاه خوبی برای موریانه های چوب خشک باشند. اولین علامت تهاجم موریانه های چوب خشک، فضولات آنان است و یکی از راه های تشخیص نوع موریانه از روی فضولات آن ها است.
فضولات از سوراخ های مخصوص، از تونل این موریانه ها به بیرون رانده می شوند.

نشانه تهاجم موریانه‌ها

موریانه های چوب خشک در مقایسه با سایر موریانه ها

برخلاف سایر نژادهای موریانه، موریانه های چوب خشک جهت تداوم و بقای حیات خود نیازی به رطوبت ندارند. آن ها همچنین برای ساخت لانه های خود نیازی به تماس با خاک ندارند. کافی است این حشرات فقط مقدار کافی رطوبت از منبع چوب خود استخراج کنند تا بتوانند زنده بمانند. موریانه های چوب خشک همچنین می توانند در خلال فرایند گوارش و هضم مواد غذایی نیز رطوبت تولید کنند. آنان در زیر زمین زندگی نمی کنند، تونل های گلی نمی سازند و به تماس با خاک هم احتیاجی ندارند. شما می توانید با استفاده از سرکه برای از بین بردن موریانه ها اقدام کنید. به این طریق که سرکه را در محل هایی که این موریانه حضور دارد بپاشید و یا اینکه مستقیما سرکه را بر روی آن ها اسپری نمایید. البته مطمئن ترین راه دفع همیشگی موریانه ها استفاده از سم ۱۰۰% تضمینی ضد موریانه ترمیدور می باشد.

نظر خود را بنویسید

  1. عبدالرضا تاجدینی

    موریانه های چوب خشک در داخل کمد

  2. سمیرا خیرابادی

    سلام مبلهای من موریانه زده و هرشب صداشون رو میشنوم میخواستم حتی قسمتهایی از مبل که سوراخ کرده بودن رو با نفت و سم کامان پر کردم و بعد سوراخ رو پوشوندم
    میخواستم بدونم این سمی که شما معرفی کردید که صددر صدیه چجوری موریانه هایی که داخل چوب هست رو از بین میبره؟ از چوب که رد نمیشه ما روی چوب مبل اسپری‌کنیم باهاشون برخوردی نداره.اینا دارن مبل قشنگ منو میخورن تروخدا یه راه حل تضمینی بهم بگین:(

تغذیه موریانه
تغذیه موریانه چگونه است؟

تغذیه موریانه از چیست؟ موریانه ها آفات چوب هستند. تا جایی که برخی به آنها لقب حشره چوب خوار نیز داده اند. اما آیا تغذیه موریانه ها وابسته به چوب است؟ این حشرات برای زنده ماندن به چه چیزی نیاز دارند؟ در حقیقت موریانه ها سلولز موجود در چوب را می خورند. بنابراین هر چیزی […]

دفع موریانه از خانه
راهنمای دفع موریانه از خانه

موریانه ها از جمله موجوداتی هستند که آسیب زیادی به خانه و سایل چوبی وارد می کنند و بسته به نوع و گونه آن ها، باید روش خاصی را برای دفع موریانه ها از خانه مورد استفاده قرار داد که در این مطلب به شکل راهنمای قدم به قدم آورده شده است. ” استفاده از […]

سرکه و لیمو، دشمن موریانه ها
سرکه و لیمو دشمن موریانه ها

موریانه ها آفات زیرکی هستند، که لانه های خود را در مکان هایی دور از دیدرس انسان ها می سازند. در مراحل اولیه تهاجم که تعداد موریانه ها کم است؛ می توانید از روش های خانگی مثل آب لیمو و سرکه برای نابودی آن ها استفاده کنید.

سیستم های پیشرفته ارتباطی موریانه ها
سیستم های پیشرفته ارتباطی موریانه ها

با وجود این که موریانه ها فاقد حس بینایی هستند، اما از روش های بسیار تخصص یافته تری نظیر؛ سیگنال های شیمیایی،حس بویایی، حس لامسه، بویایی و تشخیص ارتعاشات، برای ارتباط با یکدیگر و دنیای اطراف استفاده می کنند.

سفارش سم از طریق: