اهمیت بررسی مشخصات ظاهری موریانه

بسیاری از وسایلی که در خانه مورد استفاده قرار می دهیم از قبیل میز، صندلی، مبلمان، تخت خواب، کمد و کابینت همگی از چوب ساخته شده اند. در بسیاری از موارد قسمت هایی از خانه مثل کف و دیوار ها نیز از چوب تهیه شده اند. این وسایل به محافظت و نگهداری نیاز دارند به ویژه اگر پای موریانه ها در میان باشد.

آسیب ناشی از موریانه ها در جهان، سالیانه میلیاردها دلار خسارت به صنایع چوب وارد می کند.
همچنین مواد دفعی و آثار به جا مانده از موریانه ها، مانند آثار و بقایای ساس، می تواند باعث بروز حساسیت در انسان شود و از این طریق موریانه ها مشکلاتی برای سلامتی انسان و حتی حیوانات خانگی ایجاد کنند.

انواع‌ موریانه‌

موریانه ها موجوداتی هستند که صرفاً از چوب تغذیه می کنند و بسته به نوع و گونه، از انواع چوب ها تغذیه می کنند.

انواع موریانه ها عبارتند از:

  • موریانه چوب مرطوب
  • موریانه چوب خشک
  • موریانه زیر زمینی

انواع موریانه از منابع مختلف چوب برای تغذیه استفاده می نمایند

شواهد وجود موریانه‌ در خانه

شناخت دقیق موریانه ها از چند نظر به ما کمک خواهد کرد تا در صورت وجود موریانه ها در خانه، هر چه سریع تر اقداماتی را در جهت از بین بردن موریانه ها انجام دهیم. برای بررسی موریانه ها و تشخیص نوع آن می توان از مشخصات زیر استفاده کرد.

  • رفتارهای لانه سازی موریانه و نوع کلونی
  • شکل فضولات موریانه ها
  • شکل ظاهری موریانه

نوع کلونی

بسته به نوع موریانه (زیرزمینی، چوب مرطوب و چوب خشک) ترجیحات لانه سازی و مکان ساخت کلونی نیز متفاوت است. موریانه های زیرزمینی همانطور که از نامشان پیداست در زیر زمین لانه می سازند و برای دستیابی به منابه تغذیه لانه های گلی می سازند. در مورد موریانه‌های چوب مرطوب و چوب خشک نیز به ترتیب در چوب های مرطوب و خشک تشکیل کلونی می دهند.

شکل ظاهری فضولات

جالب است بدانید که مواد دفعی موریانه ها بسته به گونه آن ها متفاوت است و یک راه تشخیص وجود موریانه در خانه و نوع آن، فضولات موریانه است. پس وجود موریانه در خانه می تواند از طریق فضولات حبه ای شکلی که به رنگ چوب هستند، تشخیص داده شود.

مشخصات ظاهری موریانه

در این مقاله، فقط موریانه ها را به طور کلی از نظر ظاهری و تفاوتشان با مورچه ها را بررسی خواهیم کرد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می نمایید ساختار بدنی موریانه ها به طور کلی به شش بخش اصلی، تقسیم بندی می شود.

این بخش ها در شکل زیر نشان داده شده است که عبارتند از:

  • آرواره
  • شاخک
  • سر
  • قفسه سینه
  • پاها
  • شکم

مشخصات ظاهری موریانه

<< موریانه های بالدار گاهی با مورچه های بالدار اشتباه گرفته می شوند >>

موریانه ها در کلونی زندگی می کنند و هر کدام از موریانه ها وظایف مشخصی در کلونی دارند. اعضای کلونی موریانه ها مشخصات واضحی از نظر رنگ، اندازه و آرواره دارند که می توان به راحتی آن ها را از هم تشخیص داد.

اندزه موریانه‌‌ ها

طول بدن موریانه ها به اندازه ۳.۱ الی ۲۵.۴ میلیمتر است.

رنگ موریانه‌‌ ها

رنگ موریانه ها بر حسب نوع و سن شان می تواند متفاوت باشد. موریانه ها عمدتاً در رنگ های زیر دیده می شوند.

  • سفید
  • قهوه ‎ای
  • سیاه

شاخک در موریانه‌

آن ها دارای شاخک های دانه دار (مانند دانه های کوچک تسبیح که به هم چسبیده) و مستقیمی هستند.

” برخورداری از اطلاعات پایه ای درباره مشخصات و نحوه شناسایی موریانه ها به شما در تشخیص و کنترل به موقع تهاجم این آفات کمک شایانی نموده و از بروز آسیب ها و خسارت های زیاد پیشگیری خواهد نمود. “

مقایسه مشخصات ظاهری موریانه ها و مورچه های بالدار

موریانه های بالدار، گاهی با مورچه های بالدار اشتباه گرفته می شوند. از مهم ترین تفاوت های موریانه و مورچه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول بال ها
  • شکل شاخک
  • پهنای بدن

برای تشخیص آن ها از یکدیگر به این نکته توجه نمایید که موریانه های بالغ دارای دو جفت بال هم سایز بوده، بدنشان به سه قسمت تقسیم شده (که البته این بخش بندی مانند آنچه در بدن مورچه ها می بینیم واضح نیست) و همانطور که در تصویر دیده می شود شاخک‌های مستقیمی دارند.

تفاوت های موریانه‌ و مورچه

اما مورچه ها دارای دو جفت بال با طول نامساوی بوده، بدنشان به سه قسمت مشخص و مجزا تقسیم شده و شاخک های خمیده ای دارند. همچنین موریانه های بالدار دارای کمر پهنی بوده اما مورچه های بالدار کمر فشرده و باریکی دارند. پاهای مورچه های بالدار بلند ولی پاهای موریانه های بالدار کوتاه است.

اکنون که از نظر ظاهری به خوبی انواع موریانه را می شناسید و تفاوت آن را با مورچه به خوبی می دانید بهتر است قبل از اینکه به وسایل چوبی خانه شما آسیب جدی وارد شود دست به کار شده و سم موریانه کش حرفه ای ترمیدور را برای ریشه کن کردن موریانه ها تهیه کنید.

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. محمدعبدی

    باعرض سلام وخسته نباشید به خونه من موریانه سیاه هجوم اورده الان سه سال نمیتوانم ریشه کن کنم اون به کنار لارویش هم به زیرپوست خودم افتاده دایماً بی حوصله وخواب الودشدم دکترهم نمیتوانددرمان کند لطفاً کمکم کنید

    1. admin

      درود بر شما
      کافیست به سایت http://termites.ir/ مراجعه کنید
      بصورت 100% تضمینی میتونید موریانه ها رو ریشه کن کنید

  2. علی جمالی

    ببخشید علت اینکه خانه ما ریشمیز هست زیر کمد مان و روی موکت ریشمیز هست چه کار میشه کرد که این ها از بین بروند ؟؟؟ ممنون میشم اگه راهنماییم کنید و بهم بگید که چیکار کنم ممنون ♥️❤️🌹🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💐💮☘️🍀

    1. admin

      درود بر شما

      قطعا ریشمیز (موریانه) در اون جا لانه کرده و یا در صدد ساخت کلونی هستش

      اطلاعات مفید را در سایت زیر مطالعه کنید:
      http://termites.ir/

  3. زهرا غلامی

    سلام تو خونه ما یه نوعی موریانه ای هست اما اندازشمن شاید یک یا دو میلی متر است طوری که اصلا مشخص نیست اجزای بدنش چه شکلیه از لابه لای درزکف زمین بیرون میان سم میزنم میمیرن اما دوباره اززیر بالا میان اینا چه نوعی حشره هستند چیکار کنمدارم دیونه میشم از دستشون

    1. admin

      سلام
      کافیه به سایت http://termites.ir/ مراجعه کنید
      راه های دفع بصورت طبیعی را آموزش دادیم

      جهت خرید سم هم به سایت زیر مراجعه کنید:
      https://muriane.ir/get-rid-of-termite-pesticide/

مراحل زندگی موریانه
مراحل زندگی موریانه

چرخه زندگی موریانه با یک پرواز برای جفت گیری آغاز می گردد که در آن نرها و ماده های بالدار مولد در دسته های بزرگ، کلونی قبلی خود را ترک نموده و اقدام به تولید مثل می کنند.

تشخیص نوع موریانه از روی فضولات
تشخیص نوع موریانه از روی فضولات

فضولات موریانه ها از جمله نشانه های مهمی است که در تشخیص گونه موریانه ای که خانه شما را تحت تهاجم قرار داده است بسیار کمک کندده خواهد بود. به عنوان مثال فضولات موریانه های چوب خشک …

خسارات به جا مانده از انواع موریانه ها
خسارات ناشی از انواع موریانه

خساراتی که موریانه ها به بار می آورند، سالانه به میلیاردها دلار می رسد. با اینکه موریانه ها گونه های بسیار زیادی دارند ولی تنها تعداد اندکی از آن ها برای انسان زیانبار هستند. موریانه های زیرزمینی…

حقایق جالب در مورد موریانه ها
حقایق جالب در مورد موریانه ها

موریانه ها میلیون ها سال است که در حال جویدن چوب هستند؛ از آفریقا که در آن موریانه ها تپه هایی به بلندی قد انسان می سازند تا موریانه های زیرزمینی که خانه ها را از بین می برند. موریانه ها …