آیا موریانه ها فقط چوب می خورند؟

در این مقاله به دو سؤال مهم در مورد موریانه‌ ها پاسخ خواهیم داد.

  • اینکه آیا موریانه‌ ها علاوه بر چوب، لباس ها را نیز می خورند؟
  • اینکه انتشار موریانه‌ ها از این طریق امکان پذیر خواهد بود؟

الف. آیا موریانه ها لباس ها را نیز می خورند؟

موریانه ها می توانند در مدت زمان کوتاهی خانه تان را تحت تسلط در آورده و شروع به خوردن هرچیزی که از چوب ساخته می شود بکنند. بر خلاف شهرتی که این آفات در خوردن چوب دارند، می توانند آیتم هایی که حتی به فکرتان نمی رسد را نیز بخورند به نحوی که حتی ممکن است آسیب های بسیار بزرگی به البسه شما وارد سازند.
این آسیب ها اغلب به اشتباه به موش ها نسبت داده می شود.

موریانه‌ ها تقریباً هر چیزی را که حاوی سلولز باشد می خورند!

هزاران گونه موریانه در سراسر جهان وجود دارد.
چیزی که بین این گونه ها مشترک است این است که غذای آن ها بایستی همیشه حاوی شکلی از سلولز باشد؛ بدین ترتیب این حشرات هر چیزی را که حاوی سلولز باشد می خورند.

  • وسایل چوبی
  • گیاهان پوسیده
  • درخت ها
  • کاغذ
  • مقوا
  • کتاب
  • جعبه
  • سقف کاذب
  • پارکت های چوبی
  • کاغذ دیواری
  • لباس

هیچ ماده سلولزی از شر موریانه ها در امان نیست.

موریانه ها هر چیزی را که حاوی سلولز باشد می خورند

کتاب ها و کاغذ دیواری ها تحت این ریسک قرار دارند.
چرا که از کاغذ ساخته می شوند و کاغذ نیز عموماً از چوب ساخته می شود. اما چیزی که ممکن است برایتان عجیب باشد این است که موریانه‌ ها به جویدن لباس ها و ایجاد سوراخ در پارچه ها علاقه زیادی دارند.

پارچه هایی مثل کتان و نخ از گیاهان ساخته شده و به همین دلیل حاوی سلولز می باشند؛ ماده ای که موریانه ها هرگز از آن سیر نمی‌شوند. به همین دلیل این حشرات برای به دست آوردن مواد مغذی مورد نیاز خود این نوع البسه و پارچه ها را نیز می جوند.

<< پارچه های نخی و کتانی، از سلولز ساخته شده اند و موریانه ها آن ها را می خورند >>

به محض تشخیص مشکل تهاجم موریانه ها سریعاً در جهت رفع آن اقدام کنید.

وقتی بر روی لباس هایتان شواهدی از تهاجم موریانه ها را مشاهده می کنید به احتمال قوی این تهاجم به مرحله ای رسیده که موریانه‌ ها کل ملک و خانه شما را فرا گرفته اند. مطمئناً موریانه‌ ها به جویدن البسه قانع نبوده و پس از خوردن لباس ها و پارچه ها به دنبال غذاهای خوشمزه تر و دلچسب تری در خانه تان می گردند و به همین دلیل لازم است در اسرع وقت با مشورت و کمک نیروهای متخصص و سموم حرفه ای موریانه کش از جمله سم ضد موریانه قوی ترمیدور در جهت ریشه کن سازی این آفات اقدام نمایید.

موریانه‌ها دندان ندارند، به عبارت دقیق‌تر، دستگاه دندانی مشابه با دندان‌های موجود در دهان انسان یا دیگر حیوانات را ندارند. موریانه‌ها از دستگاه دهان خاصی برای خوردن غذا استفاده می‌کنند.

پروبوسیس (Proboscis): این ساختار، که به نظر مانند لوله‌ای بلند است، از دهان موریانه بیرون می‌آید و برای جمع‌آوری مواد غذایی استفاده می‌شود. موریانه‌ها از پروبوسیس خود برای خوردن مایعات و ذرات مختلف بهره می‌برند

 

ب. آیا موریانه‌ ها از طریق لباس ها از جایی به جای دیگر انتقال می یابند؟

موریانه ها چگونه انتشار می یابند؟
یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای صاحبخانه ها پیش بیاید این است که:
موریانه‌ ها چگونه انتشار یافته و به خانه های آن ها راه می یابند؟

از آنجایی که موریانه‌ ها در نگاه اول و برای افراد بی تجربه شبیه مورچه ها به نظر می رسند، به همین دلیل شاید بسیاری از ما فکر کنیم موریانه ها نیز به همان روش مورچه ها از جایی به جای دیگر می روند! مثلاً این که فکر کنیم شاید وقتی در حال بستن چمدان هستیم بتوانند داخل آن بخزند و … واقعیت امر این است که بیشترین خسارات جدی ناشی از موریانه ها که می توانند به یک خانه و ملک وارد گردند مربوط به گونه های زیرزمینی موریانه ها می باشند.

موریانه های زیر زمینی بیشترین خسارت را به یک خانه وارد می کنند

این گونه از موریانه‌ ها ترجیح می دهند نزدیک خاک زندگی کنند.
آن ها از این طریق می توانند از خاک رطوبت مورد نیازشان برای تداوم حیات را دریافت کنند.

تشخیص و مکان یابی موریانه های زیرزمینی نسبت به سایر گونه های موریانه‌ مشکل تر است. این موریانه‌ ها از طریق تونل های گلی، تونل‌های داخل چوب، ترک هایی که در امتداد دیوارها وجود دارند و از طریق چوب هایی که با زمین تماس دارند رفت و آمد می کنند.

موریانه‌ های زیرزمینی عمدتاً در مکان های زیر پنهان می شوند.

  • زیر زمین
  • داخل چوب

از آنجایی که موریانه های زیرزمینی در زیرزمین زندگی می کنند البته به غیر از دوره ای بسیار کوتاه که در آن موریانه‌ های‌ بالغ بالدار جهت جفت یابی، جفتگیری و یافتن محلی جدید برای لانه گذاری از کلونی قبلی بیرون می آیند؛ به همین دلیل بردن و انتقال این حشرات بر روی لباس ها از جایی به جای دیگر بسیار بعید است.

ج. آیا موریانه ها از طریق چمدان انتقال می یابند؟

اگر موریانه‌ ای را در خانه و یا بر روی لباس هایتان مشاهده نمایید به احتمال قوی یک موریانه چوب خشک یافته اید. موریانه های چوب خشک همان طور که نامشان دلالت می کند، اغلب در بالای زمین و داخل چوب های خشک یافت می شوند.

از ساده ترین راه های تشخیص لانه های موریانه چوب خشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یافتن فضولات در قسمت خروجی لانه ها
  • آسیب های فیزیکی به ساختارهای چوبی

تشخیص وجود موریانه ها از روی فضولات

 

‌‌‌” غذای اصلی موریانه ها ماده ای به نام سلولز است؛ بنابراین هر چیزی که حاوی سلولز باشد از دسترس آن ها در امان نخواهد بود. هر چیزی که از چوب ساخته شده و حتی پارچه! لباس هایی از جنس پارچه های نخی نیز جزو غذاهای مورد علاقه موریانه‌ ها است. همچنین، احتمال انتقال موریانه ها از طریق وسایل آلوده به موریانه‌ نیز وجود دارد. “

موریانه ها می توانند از البسه تغذیه نمایند.
هرچند تشخیص اینکه آیا آسیب وارده به لباس‎ها، ناشی از موریانه های چوب خشک است یا حشرات دیگر می تواند کار مشکلی باشد.

گونه ای از موریانه‌ های زیرزمینی نیز موریانه های فورموسان هستند.
موریانه‌ های زیرزمینی فورموسان حشراتی بسیار موذی می باشند چرا که می توانند از طریق اشیاء و مبلمان چوبی از جایی به جای دیگر انتقال یافته و سریعاً در خانه های جدید انتشار یابند.

احتمال انتقال موریانه ها از طریق چمدان بسیار پایین است.
مگر آنکه داخل چمدان یک آیتم چوبی آلوده به موریانه‌ ها وجود داشته باشد. همچنین در صورت اثاث کشی می توانید ندانسته موریانه‌ های چوب خشک را از طریق مبلمان و وسایل چوبی آلوده به این حشرات با خود به خانه و مکان جدید ببرید. اما امکان آنکه این آفات را از طریق جعبه های حاوی اثاثیه غیر چوبی، به جای دیگری انتشار دهید بسیار پایین است.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

مشخصات ظاهری موریانه
مشخصات ظاهری موریانه

برخورداری از اطلاعات پایه ای درباره مشخصات و نحوه شناسایی موریانه ها به شما در تشخیص و کنترل به موقع تهاجم این آفات کمک شایانی نموده و از بروز آسیب ها و خسارت های زیاد پیشگیری خواهد نمود.

مراحل زندگی موریانه
مراحل زندگی موریانه

چرخه زندگی موریانه با یک پرواز برای جفت گیری آغاز می گردد که در آن نرها و ماده های بالدار مولد در دسته های بزرگ، کلونی قبلی خود را ترک نموده و اقدام به تولید مثل می کنند.

تشخیص نوع موریانه از روی فضولات
تشخیص نوع موریانه از روی فضولات

فضولات موریانه ها از جمله نشانه های مهمی است که در تشخیص گونه موریانه ای که خانه شما را تحت تهاجم قرار داده است بسیار کمک کندده خواهد بود. به عنوان مثال فضولات موریانه های چوب خشک …

خسارات به جا مانده از انواع موریانه ها
خسارات ناشی از انواع موریانه

خساراتی که موریانه ها به بار می آورند، سالانه به میلیاردها دلار می رسد. با اینکه موریانه ها گونه های بسیار زیادی دارند ولی تنها تعداد اندکی از آن ها برای انسان زیانبار هستند. موریانه های زیرزمینی…

حقایق جالب در مورد موریانه ها
حقایق جالب در مورد موریانه ها

موریانه ها میلیون ها سال است که در حال جویدن چوب هستند؛ از آفریقا که در آن موریانه ها تپه هایی به بلندی قد انسان می سازند تا موریانه های زیرزمینی که خانه ها را از بین می برند. موریانه ها …

سفارش سم از طریق: