” موریانه های چوب مرطوب، بزرگترین و مخرب ترین گونه موریانه ها هستند. تشخیص این حشرات در منزل بسیار سخت است زیرا، موریانه های چوب مرطوب برای در امان ماندن از خشکی و از دست دادن رطوبت، خود را در چوب پنهان می کنند. همچنین رفتارها و عادات تغذیه ای مشابهی که با سایر گونه ها دارند؛ ما را در تشخیص آن ها از سایر هم نژادانشان، دچار مشکل می کند. “

مشخصات موریانه های چوب مرطوب

موریانه های چوب مرطوب، بزرگترین گونه موریانه در میان تمامی نژادهای موریانه ها هستند.
سایز بزرگ این موریانه ها و سرعت بالاتر آن ها، نسبت به موریانه های زیر زمینی و موریانه های چوب خشک، سبب شده “موریانه های چوب مرطوب” در آسیب رسانی به چوب و ساختارهای چوبی، از دو گونه دیگر مخرب تر باشند.

موریانه چوب مرطوب بزرگترین نوع موریانه ها هستند

اعضای کلونی موریانه‌ های چوب‌ مرطوب‌

موریانه های چوب مرطوب نیز مانند موریانه های زیر زمینی و چوب خشک، در کلونی هایی زندگی می کنند که ساکنین آن، علاوه بر موریانه های نر و ملکه به سه گروه یا طبقه مجزا تقسیم می شوند. این سه گروه عبارتند از:

  • موریانه های مولد
  • موریانه های سرباز
  • موریانه های کارگر

۱ . موریانه های مولد

موریانه های مولد، موریانه های بالداری هستند که، بدنی به رنگ قهوه ای تیره و بال هایی به رنگ قهوه ای دارند. موریانه های بالدار در نگاه اول بسیار به مورچه ها شباهت دارند. موریانه های بالدار وظیفه افزایش جمعیت موریانه های چوب مرطوب را از طریق تشکیل کلونی های جدید، به عهده دارند. هنگامی که موریانه های مولد، آماده تولید مثل شدند؛ کلونی قبلی خود را برای آغاز جست و جوی جفتی مناسب، ترک می کنند. وجود بال در این موریانه ها، به آن ها کمک می کند، برای یافتن جفت خود به راحتی به نقاط دور پرواز کنند. پس از این که فرآیند جفتگیری با موفقیت انجام شد؛ نوبت به تشکیل کلونی جدید می رسد.

۲ . موریانه های سرباز

در یک کلونی موریانه، موریانه های سرباز نسبت به سایر اعضا، بزرگترین سایز را دارند.
به نحوی که حتی ممکن است طول یک موریانه سرباز، به ۲.۵ سانتی متر هم برسد. از دیگر مشخصات ظاهری موریانه های سرباز می توان به سر بزرگ و مسطح قهوه ای یا قهوه ای مایل به زرد آن ها اشاره کرد که آرواره هایی دراز، به رنگ سیاه یا قهوه ای تیره در بخش جلویی آن قرار دارد. پشت این موریانه ها به رنگ قرمز تیره و شکم هایشان به رنگ بژ، دیده می شود. موریانه های سرباز در حدود ۵ درصد از جمعیت کلونی را تشکیل می دهند.
وظیفه اصلی موریانه های سرباز دفاع از تونل ها و کلونی است.

۳. موریانه های کارگر

در کلونی موریانه های چوب مرطوب گروهی ویژه به عنوان کارگر، وجود ندارد و در کلونی این گونه از موریانه، لاروها طبقه کارگران را تشکیل می دهند. به این مفهوم که، وظیفه کلیه کارهایی که معمولاً توسط موریانه های کارگر انجام می شود؛ به عهده لاروهایی است که با طول حدود ۱.۳ سانتی متر، کوچکترین اعضای کلونی هستند.

اعضا کلونی موریانه‌ های‌ چوب‌ مرطوب‌

 

<< “موریانه چوب مرطوب” بزرگترین گونه موریانه است. >>

 زیستگاه و رفتار لانه سازی موریانه های چوب مرطوب

لانه موریانه چوب مرطوب در محیط طبیعی

موریانه های چوب مرطوب، برای زنده ماندن نیازمند منبعی دائمی از آب هستند.
بنابراین، این حشرات مکانی هایی را برای لانه سازی انتخاب می کنند که این نیاز را برآورده سازد. به عنوان مثال، موریانه های چوب مرطوب در فضای باز، اغلب مکان های زیر را برای ساخت کلونی انتخاب می کنند.

  • داخل درخت ها
  • کنده های مرطوب
  • هر نوع چوب پوسیده

لانه موریانه چوب مرطوب در خانه

این موریانه ها در داخل خانه ها نیز، لانه هایشان را در مکان های زیر می سازند.

  • چوب های در حال پوسیدگی
  • وسایل کهنه و قدیمی
  • در اطراف دوش ها و لوله هایی که نشتی دارند
  • در اتاق های زیر شیروانی نمناک
  • قسمت هایی از خانه که به خوبی تهویه نمی شوند

مناطقی با بارندگی و رطوبت زیاد، زیستگاه هایی بسیار ایده آل برای موریانه های چوب مرطوب، محسوب می شوند.
نژادهایی از موریانه های چوب مرطوب نیز، مناطق گرم و مرطوب را برای زندگی ترجیح می دهند.

لانه سازی موریانه‌ های‌ چوب‌ مرطوب‌ در چوب‌ های پوسیده

فواید موریانه چوب مرطوب 

برخلاف موریانه های چوب خشک که همواره مضر هستند، موریانه های چوب مرطوب می توانند مفید باشند.
این اتفاق در صورتی می افتد که در زیستگاه درستی لانه سازی کرده باشند. به عنوان مثال موریانه های چوب مرطوب، پروسه ی تجزیه درختان یا درختچه هایی را که طور طبیعی مرده اند، سرعت می بخشند و در نتیجه مواد مغذی داخل چوب با سرعت بیشتری به خاک باز گردانده می شود.
این کار کمک می کند میزان حاصل خیزی خاک تا حد زیادی افزایش یابد.

اما نکته ی قابل توجه این است که، متأسفانه این آفات همیشه در جنگل ها یا در درختان پوسیده، زندگی نمی کنند؛ هر جایی که به مقدار کافی رطوبت برای زندگی آنان فراهم کند، برای این حشرات به شدت جذاب است و آن ها را به سمت خود می کشاند. برای مثال، حتی چوب های مرطوب و پشته های خاک موجود در نزدیکی خانه ها نیز می تواند برای موریانه های چوب مرطوب، جذاب باشد و مورد تهاجم آن ها قرار بگیرد. از طرفی، فونداسیون یا اتاق های زیر شیروانی مرطوب خانه های چوبی، یکی دیگر از مکان های مورد علاقه ی این حشرات برای لانه سازی است.

<< در بین کلیه گونه های موریانه، موریانه های چوب مرطوب بزرگترین سایز را دارند >>

چرا تشخیص تهاجم موریانه‌ های چوب‌ مرطوب‌ مشکل است؟

تشخیص آلودگی موریانه های چوب مرطوب در خانه و محل زندگی ممکن است کمی مشکل باشد.
این حشرات نشانه های خارجی و قابل مشاهده بسیار کمی از خود بر جای می گذارند. موریانه های چوب مرطوب تونل های گلی نمی سازند و موریانه های سرباز آن ها، سوراخ های قابل مشاهده در چوب به وجود نمی آورند.

موریانه های چوب مرطوب برای در امان ماندن از خشک شدن و از دست دادن رطوبت بدنشان، به خوبی خود را در چوب پنهان می کنند؛ حتی برای جلوگیری از خروج رطوبت، کلیه سوراخ ها و منافذ را به استفاده از مدفوع خود، پر می کنند؛ این عمل از طرف دیگر سبب استتار خسارت های به وجود آمده و پنهان ماندن موریانه ها از چشم ما می شود.

شباهت علائم به جا مانده از انواع موریانه

تشخیص موریانه های چوب مرطوب مشکل است.
ممکن است خسارات ناشی از موریانه های چوب مرطوب را با خسارات ناشی از گونه های دیگر موریانه، اشتباه بگیرید. چون شکل و ظاهر آسیب ناشی از موریانه های چوب مرطوب، بسته به نوع چوب، متفاوت و مشابه خسارات ناشی از گونه های دیگر است. مثلاً موریانه چوب مرطوب، هم مانند موریانه های زیرزمینی در چوب سالم، بخش بهاره چوب را که نرم تر است می خورد؛ و هم مانند موریانه های چوب خشک، در چوب های پوسیده راهروها و تونل های متعدد می سازد.

موریانه‌ های‌ چوب‌ مرطوب‌ به خوبی در چوب پنهان می شوند

نشانه های موریانه چوب مرطوب در خانه

در کل نشانه های وجود موریانه در خانه، صرف نظر از نوع گونه آن، مشابه است.
بنابراین می توان از کلیه روش های ذکر شده در مقالات سایت www.muriane.ir برای یافت موریانه های چوب مرطوب در خانه نیز بهره برد.

# تست صدای چوب ها

یکی از بهترین روش های یافتن موریانه در خانه تست صدای چوب است.
برای این تست کافی است بر روی چوب ضربه بزنید و به صدای حاصل گوش دهید. چنانچه چوب صدای توخالی یا نرم بودن داد، احتمالاً موریانه های چوب مرطوب در خانه شما حضور دارند.

# ذرات مدفوع موریانه ها

در یک ساختار چوبی آلوده به موریانه های چوب مرطوب، احتمال دارد، ذرات مدفوع آن ها نیز یافت شود.
این ذرات اغلب به حالت چسبیده به دو طرف راهروهایی که این حشرات در چوب حفر می کنند، دیده می شود. در شرایط خشک، فضولات این موریانه ها معمولاً در ته این راهروها یا خارج از چوب آلوده به موریانه جمع می شود.

مدفوع موریانه های‌ چوب مرطوب

# مشاهده موریانه های بالدار یا بال آن ها

موریانه های مولد بالدار به دو دلیل کلونی پیشین را ترک می کنند و به پرواز در می آیند.

  • برای یافتن جفت
  • ساخت کلونی جدید

موریانه های چوب مرطوب بالدار، پس از پروازهای کوتاه خود، بال هایشان را می ریزند. بنابراین مشاهده این موریانه های پرنده یا بال های آن ها در اطراف محل زندگی، می تواند نشانه ای دیگر بر تهاجم این آفات باشد. چون موریانه های چوب مرطوب بالدار، به نور جذب می شوند؛ برای یافتن شواهدی مبنی بر حضور آن ها، بهتر است قسمت های زیر را بررسی کنید.

  • اطراف آستانه پنجره ها
  • کف زمین
  • تارهای عنکبوت

 

مشاهده بال های موریانه‌ در خانه نشانه تهاجم آن ها است

بهترین راه از بین بردن موریانه

پس از یافتن “موریانه های چوب مرطوب” که مخرب ترین گونه موریانه است؛ اولین اقدامی که باید انجام دهید؛ این است که، برای جلوگیری از خسارات بیشتر، سم فوق العاده قوی ترمیدور که از بهترین سموم از بین برنده انواع گونه موریانه است را تهیه و سریعاً محل آلوده به موریانه را سمپاشی کنید.

 

نظر خود را بنویسید

تغذیه موریانه
تغذیه موریانه چگونه است؟

تغذیه موریانه از چیست؟ موریانه ها آفات چوب هستند. تا جایی که برخی به آنها لقب حشره چوب خوار نیز داده اند. اما آیا تغذیه موریانه ها وابسته به چوب است؟ این حشرات برای زنده ماندن به چه چیزی نیاز دارند؟ در حقیقت موریانه ها سلولز موجود در چوب را می خورند. بنابراین هر چیزی […]

دفع موریانه از خانه
راهنمای دفع موریانه از خانه

موریانه ها از جمله موجوداتی هستند که آسیب زیادی به خانه و سایل چوبی وارد می کنند و بسته به نوع و گونه آن ها، باید روش خاصی را برای دفع موریانه ها از خانه مورد استفاده قرار داد که در این مطلب به شکل راهنمای قدم به قدم آورده شده است. ” استفاده از […]

سرکه و لیمو، دشمن موریانه ها
سرکه و لیمو دشمن موریانه ها

موریانه ها آفات زیرکی هستند، که لانه های خود را در مکان هایی دور از دیدرس انسان ها می سازند. در مراحل اولیه تهاجم که تعداد موریانه ها کم است؛ می توانید از روش های خانگی مثل آب لیمو و سرکه برای نابودی آن ها استفاده کنید.

سیستم های پیشرفته ارتباطی موریانه ها
سیستم های پیشرفته ارتباطی موریانه ها

با وجود این که موریانه ها فاقد حس بینایی هستند، اما از روش های بسیار تخصص یافته تری نظیر؛ سیگنال های شیمیایی،حس بویایی، حس لامسه، بویایی و تشخیص ارتعاشات، برای ارتباط با یکدیگر و دنیای اطراف استفاده می کنند.

سفارش سم از طریق: