” موریانه‌ها آفاتی ۱۰۰% مضر و آسیب رسان هستند. این حشرات کوچک می توانند در مدت زمانی اندک، یک سازه چوبی را به توده ای پوشالی تبدیل کنند. این ها همگی خسارات مادی است که موریانه ها سبب می شوند؛ از طرفی ممکن است وجود این آفات در منزل، باعث بروز مشکلات سلامتی از جمله واکنش های آلرژیک پوستی یا تنفسی شود. “

آسیب های ناشی از موریانه ها:

برخلاف آفاتی مانند ساس ها و شپش ها که مستقیماً انسان ها را مورد تهاجم قرار می دهند؛ موریانه ها آفاتی هستند که به روش غیرمستقیم به انسان ها و حیوانات آسیب می رسانند. بخش های تاریک و نم دار خانه، به ویژه مکان هایی که دور از دسترس ما هستند، مناسب ترین مکان ها برای زندگی موریانه ها هستند.
از این رو، در اغلب موارد تشخیص محل ورود موریانه به خانه، کار بسیار مشکلی است.
این مسئله بر مقابله با آفت موریانه نیز تأثیر می گذارد.

موریانه آسیب های شدیدی در سازه های چوبی ایجاد می کند.

خسارات ناشی از موریانه ها

چقدر طول می کشد تا حضور موریانه را حس کنیم؟

در اکثر موارد تهاجم موریانه ها، زمانی به نشانه های وجود موریانه در خانه پی می بریم، که همه چیز شروع به تغییر کرده و دیگر کار از کار گذشته است. در این مرحله تعداد موریانه ها و همچنین خسارت ایجاد شده در اثر فعالیت آن ها به حدی زیاد شده، که دیگر نمی توان بدون استفاده از سم فوق العاده قوی ضد موریانه ترمیدور به مبارزه با آن ها پرداخت.

موریانه ها به ندرت انسان ها را گاز می گیرند!

مضررات موریانه برای سلامتی

۱ . ایجاد واکنش های آلرژیک مرتبط با موریانه‌ها:

یکی از نشانه های موریانه در منزل، وجود توده های کوچکی شبیه به خاک اره است.جایی که بیشتر از همه ممکن است متوجه این توده ها شوید؛ اطراف پنجره ها یا لبه تحتانی دیوار ها است. این توده های خاک اره مانند که در اصل، مدفوع موریانه ها است، frass نامیده می شود. در صورتی که توده مدفوع این آفات با پوست تماس پیدا کند، ممکن است علائمی مانند واکنش های آلرژیک پوستی، ایجاد نماید. پاسخ آلرژیک به مدفوع موریانه، سبب تحریکات پوستی می شود و بیشتر به شکل خارش و برآمدگی های کوچک در پوست بروز می کند.

مدفوع موریانه می تواند سبب ایجاد حساسیت پوستی شود.

موریانه هال

<< موریانه‌ها به صورت غیر مستقیم به انسان ها آسیب می رسانند. >>

۲ . گسترش کپک ها:

یکی دیگر از موضوعاتی که ارتباط تنگاتنگی با سلامتی انسان ها دارد و موریانه‌ها به شدت بر آن اثر می گذارند، پخش و گسترش کپک ها توسط این آفات چوب خوار است. کپک ها، در محیط های گرم، مرطوب و نمناک به سرعت رشد می کنند و تکثیر می شوند. اکثراً بخش هایی از خانه ها که کپک ها می توانند در آن ها رشد کنند، همان مکان هایی است که موریانه‌ برای زندگی انتخاب می کند.

زمانی که موریانه ها مشغول به تغذیه از چوب های داخل خانه هستند، می توانند باعث پخش شدن اسپورها یا همان هاگ های قارچ، در هوا شوند. هاگ هایی که به کمک جریان هوا به نقاط دیگر خانه حمل شده اند، می توانند در این نقاط نیز سبب گسترش قارچ شوند. از طرفی، هاگ های معلق در هوا در صورت ورود به مجاری تنفسی انسان ها، می توانند در بعضی افراد باعث ایجاد آسم و یا واکنش های آلرژیک شدید شوند.

محل رشد کپک

همچنین ورود هاگ های قارچ به ریه و بدن افراد مختلف، از راه تنفس، بسته به سلامت فرد می تواند انواعی از مشکلات را برای سلامتی ایجاد کند.
برخی از این مشکلات ناشی از گسترش قارچ توسط موریانه ها عبارتند از:

  •  سردرد
  • آبریزش چشم
  • خارش چشم
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • سرفه
  • گلو درد

از آنجایی که علائم ناشی از تنفس هاگ قارچ ها، به شدت شبیه به علائم  آنفلوانزا و سرماخوردگی است؛ گاه برخی از افراد در مواجهه با این علائم به اشتباه فکر می کنند که بیمار شده اند. در حالی که در اصل، مشکل آن ها ناشی از آلرژی به هاگ هایی است که تنفس کرده اند. گاه این شباهت حتی باعث می شود؛ افراد راه های درمانی اشتباهی در پیش بگیرند و در نتیجه، مدت ها با این عوارض دست به گریبان باشند.

علائم آلرژی ناشی از موریانه ها

آیا موریانه ها نیش می زنند؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که موریانه ها نیش می زنند.
باید بگوییم این مسئله حقیقت ندارد زیرا موریانه ها اصلاً نیش ندارند.
این آفات به جای نیش، آرواره هایی بسیار قوی دارند که می توانند با آن گاز بگیرند. گاز موریانه ها ممکن است نسبتاً دردناک و ناخوشایند باشد؛ ولی خوشبختانه موریانه‌ها به ندرت انسان ها و حیوانات را می گزند.

پس نیازی نیست نگران درد ناشی از گزش این آفات باشید!

علائم ناشی از ورود هاگ به ریه شبیه به علائم سرماخوردگی است!

موریانه ها از چه جهت تهدیدی برای انسان ها محسوب می شوند؟

همان طور که گفتیم لزومی ندارد نگران گزش موریانه‌ ها باشید، زیرا بزرگترین تهدید ناشی از این آفات برای انسان ها، خساراتی است که این حشرات به سازه های چوبی و خانه ها وارد می کنند. فعالیت آفت موریانه‌ که به آهستگی و آرامی، با یک کلونی چند صدتایی از آن ها شروع می شود، به سرعت به هزاران و ده ها هزار موریانه‌ گسترش می یابد؛ حتی ممکن است زمانی به وجود موریانه‌ پی ببرید، که چندین کلونی، با جمعیتی بالغ بر میلیون ها موریانه‌ در خانه تان، در حال تخریب آن هستند.

<< موریانه ها هرگز نمی خوابند و با تلاشی شبانه روزی در پی از بردن خانه های ما هستند! >>

خسارت ناشی از موریانه‌ها

توصیه های مهم در رابطه با مبارزه با موریانه ها:

اگرچه موریانه ها مسبب برخی مشکلات سلامتی هستند، اما، نگرانی در رابطه با این مشکلات سلامتی ناشی از این آفات چندان مهم نیست. موضوعی که در رابطه با موریانه در درجه اول اهمیت قرار دارد؛ مشکلات و خسارت هایی است که فعالیت مستمر و شبانه روزی این آفت به دنبال دارد. با این اوصاف عاقلانه ترین کار برای در امان ماندن از خسارت موریانه‌ها و محافظت از خانه تان در برابر تخریب، پیشگیری از ورود موریانه به منازل و همین طور بررسی سالانه خانه، از جهت وجود این آفات است.

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. صدیقه احمدیوسفی

    موریانه را بااستفاده از بنزین هم میشودداز بین برد کاری که من انجام دادم بوسیله سرنگ بنزین رو ریختم در سوراخی که موریانه در دیوار خانه درست کرده بودند،

    1. admin

      سلام، وقت بخیر
      بله، ولی تنها میتونید دفع کنید موریانه ها رو
      برای ریشه کنی 100% کلونی که 70 متر زیر زمین هست، حتما باید از سم مخصوص موریانه (ترمیدور) استفاده کنید

      اطلاعات بیشتر:
      http://termites.ir/

  2. مجتبی رسولی

    موریانه کل خونم خراب کرده خودم مستاجرم ۳بچه دارم وضیعت مالیم ضعیف تورا خدا به دا دم برسین

    1. admin

      سلام، وقت بخیر
      تو تلگرام یا واتس آپ پیغام بدید
      راهنماییتون میکنیم.

      1. جمیله صافی

        اولش فک کردم مورچه هستن پشت بخاری ی عالمه موریانه مردن من متوجه نشدم اینا چی هستن بعد فهمیدن من الان موندم چیکار کنم از چ سمی دارویی استفاده کنم

  3. امیرشهریار

    سلام‌چگونه‌کلونی‌یاهمون‌ریشه‌شون‌روازبین‌ببریم

تغذیه موریانه
تغذیه موریانه چگونه است؟

تغذیه موریانه از چیست؟ موریانه ها آفات چوب هستند. تا جایی که برخی به آنها لقب حشره چوب خوار نیز داده اند. اما آیا تغذیه موریانه ها وابسته به چوب است؟ این حشرات برای زنده ماندن به چه چیزی نیاز دارند؟ در حقیقت موریانه ها سلولز موجود در چوب را می خورند. بنابراین هر چیزی […]

دفع موریانه از خانه
راهنمای دفع موریانه از خانه

موریانه ها از جمله موجوداتی هستند که آسیب زیادی به خانه و سایل چوبی وارد می کنند و بسته به نوع و گونه آن ها، باید روش خاصی را برای دفع موریانه ها از خانه مورد استفاده قرار داد که در این مطلب به شکل راهنمای قدم به قدم آورده شده است. ” استفاده از […]

سرکه و لیمو، دشمن موریانه ها
سرکه و لیمو دشمن موریانه ها

موریانه ها آفات زیرکی هستند، که لانه های خود را در مکان هایی دور از دیدرس انسان ها می سازند. در مراحل اولیه تهاجم که تعداد موریانه ها کم است؛ می توانید از روش های خانگی مثل آب لیمو و سرکه برای نابودی آن ها استفاده کنید.

سیستم های پیشرفته ارتباطی موریانه ها
سیستم های پیشرفته ارتباطی موریانه ها

با وجود این که موریانه ها فاقد حس بینایی هستند، اما از روش های بسیار تخصص یافته تری نظیر؛ سیگنال های شیمیایی،حس بویایی، حس لامسه، بویایی و تشخیص ارتعاشات، برای ارتباط با یکدیگر و دنیای اطراف استفاده می کنند.

همه چیز درباره موریانه های چوب مرطوب
همه چیز درباره موریانه های چوب مرطوب

موریانه های چوب مرطوب، بزرگترین و مخرب ترین گونه موریانه ها هستند. تشخیص این حشرات در منزل بسیار سخت است زیرا، موریانه های چوب مرطوب برای در امان ماندن از خشکی و از دست دادن رطوبت، خود را در چوب پنهان می کنند.

سفارش سم از طریق: