موریانه ها از جمله موجوداتی هستند که آسیب زیادی به خانه و سایل چوبی وارد می کنند و بسته به نوع و گونه آن ها، باید روش خاصی را برای دفع موریانه ها از خانه مورد استفاده قرار داد که در این مطلب به شکل راهنمای قدم به قدم آورده شده است.

” استفاده از سموم قوی و تخصصی برای دفع قطعی موریانه ها از خانه، بهترین انتخاب بوده تا شما را سریعتر از شر موریانه ها و آسیب های فراوان ناشی از آن ها خلاص کند. “

راهنمای قدم به قدم دفع موریانه از خانه

قدم اول:
مکان اختفای موریانه ها را پیدا کنید

در صورتی که در مناطق مستعد برای زندگی موریانه ها سکونت دارید، بهتر  است به طور مرتب خانه را بررسی نمایید. در صورتی که موریانه ها به تازگی به خانه شما هجوم آورده باشند، یافتن نشانه ها کار سختی خواهد بود. اما اگر، مدت زمان هجوم موریانه به خانه طولانی شده باشد، معمولا نشانه هایی از خود به جای می گذارند که می توان مکان اختفای موریانه ها را یافت و پروسه حذف و ریشه کنی آن ها را شروع کرد.

نشانه های وجود موریانه در خانه

  • وسایل چوبی آسیب دیده
  • تونل های گلی
  • فضولات موریانه

برای دفع موریانه از خانه باید با نشانه های تهاجم آن ها آشنا باشیم

وسایل چوبی آسیب دیده

برای یافتن موریانه ها به دنبال وسایل چوبی آسیب دیده باشید به ویژه در اطراف خانه، جایی که سطوح چوبی در تماس مستقیم با خاک هستند.

تونل های گلی

لوله هایی از جنس خاک و گل که قطر آن ها حدود ۶ میلیمتر است نیز از نشانه های بارز وجود موریانه ها در خانه است. تونل های گلی از مشخصه های بارز موریانه های زیرزمینی به شمار می آیند.
این تونل های گلی را می توان در مکان های زیر یافت:

  • در کناره های دیوار
  • در کنار پایه ها و ستون ها
  • در کنار تیرآهن های به کار رفته در فونداسیون
فضولات موریانه

موریانه های چوب خشک، لوله و تونل های گلی نمی سازند.
آن ها درون چوب های خشک زندگی می کنند. این نوع موریانه ها زمانی که به چوب خشک دسترسی پیدا می کنند، شروع به خوردن آن می کنند. یکی از بارزترین نشانه های وجود موریانه های چوب خشک در خانه، مشاهده فضولات آن ها است. فضولات موریانه های چوب خشک، اجسام بسیار ریزی به اندازه دانه های نمک و یا فلفل بوده که همرنگ چوبی هستند که موریانه های چوب خشک در آن زندگی می کنند.

قدم دوم:
برای دفع موریانه از خانه از مواد کشنده قوی استفاده کنید

چنانچه تصمیم دارید خودتان از شر موریانه ها خلاص شوید، مواد کشنده قوی مثل سم خارجی ترمیدور و مشابه آن را خریداری کنید. برخی دیگر از سموم نیز وجود دارند که حاوی گرانول ها یا دانه هایی هستند که باید اطراف خانه پخش کنید تا موریانه ها را قبل از اینکه به خانه برسند، بکشد.
حتما پس از خرید این مواد، طبق دستورالعمل درج شده روی آن عمل کنید.

قدم سوم:
با یک فرد حرفه ای تماس بگیرید

برخی افراد بر این باورند که مبارزه با موریانه ها، کاری تخصصی است.
آن ها ترجیح می دهند در صورت مواجهه با این مشکل از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرند. این افراد نیز ممکن است برای دفع موریانه از خانه از روش های مختلفی استفاده کنند تا در مدت زمان کم، نتیجه مساعدتری دریافت کنند.

این افراد معمولا از تجهیزات مخصوص این کار کمک می گیرند و گاهی اوقات از صدها لیتر مایع حشره کش نیز استفاده می کنند. با این حال، مواد مقابله با موریانه ها به شکل فروشی در مغازه ها هم پیدا می شوند و بیشتر برای مواقعی باید خودتان اقدام کنید که بخواهید موریانه هایی که در مکان های زیر هستند را از بین ببرید.

  • انباری
  • حصارهای چوبی
  • بخش چوبی جلوی خانه

دفع موریانه ها از خانه با سموم قوی و تخصصی

قدم چهارم:
از تله موریانه استفاده کنید

برای اینکه خانه را از آلودگی و هجوم موریانه ها نجات دهید، از تله موریانه استفاده کنید.
این تله ها مدل و برندهای مختلفی دارند. برخی از آن ها که به شکل میخ های چوبی هستند، برای از بین بردن موریانه های زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرند.

این تله ها را باید در زمین اطراف خانه فرو ببرید.
این تله ها موریانه ها را به سمت خود جذب می کنند. موریانه ها با مصرف طعمه موجود در تله، سم را وارد بدنشان می کنند. این سم در همان لحظه موجب مرگ موریانه نمی شود. از آنجایی که موریانه های کارگر وظیفه غذارسانی به سایر اعضای کلونی را دارند، آن ها به لانه بر می گردند و همین رفتار خاص موریانه ها، موجب انتقال سم به کل کلونی شده و به این ترتیب اعضای کلونی موریانه از بین می روند. این نوع تله ها سرعت پایینی دارند و بین ۳ تا ۱۴ روز طول می کشد تا کاملا عمل کنند ولی موجب از بین رفتن موریانه ها در کل کلونی می شود.

قدم پنجم:
جلوی آلودگی های بعدی را بگیرید

علاوه بر اینکه به طور مرتب باید از این شیوه ها استفاده کنید باید چندین اقدام جلوگیری کننده غیر شیمیایی هم انجام داد تا جلوی هجوم های بعدی موریانه ها گرفته شود. مثل:

  • برداشتن روکش های چوبی دیوارهای خارجی یا بخش های دیگری که در تماس با خاک هستند
  • دور کردن محل عبور آب از فونداسیون خانه
  • استفاده از سنگریزه و ریگ در کف باغچه و باغ ها به جای مالچ های چوبی
  • بررسی همیشگی وسایل چوبی خانه

خلاص شدن از موریانه های زیرزمینی

برای اینکه از شر موریانه های زیرزمینی خلاص شوید باید از ترکیبی از مواد کشنده قوی و تله استفاده کنید.
مواد کشنده مایع در خاک باعث دفع موریانه ها و جلوگیری از ورود آن ها به خانه برای خوردن هر چیز چوبی خواهد شد. حتی می توانید به کمک این مواد موریانه هایی که داخل خانه هستند را بکشید چون موریانه ها باید بعد از خوردن چوب به داخل خاک برگردند تا از رطوبت آن به جای آب تغذیه کنند که با استفاده از این مواد جلوی بازگشتن آن ها به خاک گرفته می شود.

تله های رایج برای از بین بردن موریانه ترکیبی از منابع غذایی سلولزی همراه با سم است.
اثر این نوع تله ها دیر اعمال می شود. موریانه هایی که به دنبال غذا هستند به سمت این تله ها کشیده می شوند و سمی که با خود دارند را به سایر اعضای کلونی هم منتقل کرده و همه آن ها از بین می روند.
می توان از تله موریانه به تنهایی یا همراه با مواد مایع کشنده و دفع کننده با هم استفاده کرد.

نوعی تله برای دور کردن موریانه از خانه

دفع موریانه های چوب خشک از خانه

برای اینکه از شر موریانه های چوب خشک خلاص شوید باید روش دیگری را امتحان کنید چون لانه خود را کنار منبع غذایی؛ یعنی وسایل چوبی خانه؛ درست می کنند. در چند سال گذشته، از روش های متفاوتی برای دفع موریانه استفاده شده است اما استفاده از این روش ها، ممکن است خطرناک بوده و عوارض جانبی داشته باشد.
مانند:

  • استفاده از گاز سولفوریل فلوراید
  • بالا بردن دمای محیط در خانه
استفاده از گاز سولفوریل فلوراید

برای این کار باید به کمک گاز سولفوریل فلوراید کل خانه را پر کنید و چند روز اجازه دهید تا در این وضعیت باقی بماند.
در طی این چند روز، افراد خانواده، حیوانات خانگی و گیاهان داخل منزل را از آن فضا دور کرد.

بالا بردن دمای محیط در خانه

روش دیگر این است که فضای خانه را گرم کنید تا حدی که دمای بدن موریانه های چوب خشک در طی ۳۳ دقیقه به دمای ۵۰ درجه برسد و بمیرند.
موریانه ها بدن بسیار حساسی دارند و با از دست دادن رطوبت بدن، می میرند.

برای رفع آلودگی موریانه های چوب خشک باید کل خانه را سمپاشی کرد به ویژه زمانی که لانه آن ها مخفی است و با چشم نمی توان آن را پیدا کرد. سموم تخصصی برای دفع موریانه قدرت نفوذ بالایی دارند به طوری که به اعماق لانه های موریانه‌ نفوذ کرده و آن ها را از‌ بین‌ می برد. سم موریانه ترمیدور، یکی از بهترین سموم برای دفع موریانه از خانه بوده که شما را در مدت زمان کوتاهی از موریانه ها و آسیب های ناشی از آن ها خلاص می کند.

 

نظر خود را بنویسید

  1. محمود رضایی

    سلام چگونه مشاوره کنم در خصوص شرح خسارت وا رد شده ونابودی موریانه

  2. منوچهر محمدی

    سلام لطفا راهنمای کنید برای دفع موریانه

تغذیه موریانه
تغذیه موریانه چگونه است؟

تغذیه موریانه از چیست؟ موریانه ها آفات چوب هستند. تا جایی که برخی به آنها لقب حشره چوب خوار نیز داده اند. اما آیا تغذیه موریانه ها وابسته به چوب است؟ این حشرات برای زنده ماندن به چه چیزی نیاز دارند؟ در حقیقت موریانه ها سلولز موجود در چوب را می خورند. بنابراین هر چیزی […]

سرکه و لیمو، دشمن موریانه ها
سرکه و لیمو دشمن موریانه ها

موریانه ها آفات زیرکی هستند، که لانه های خود را در مکان هایی دور از دیدرس انسان ها می سازند. در مراحل اولیه تهاجم که تعداد موریانه ها کم است؛ می توانید از روش های خانگی مثل آب لیمو و سرکه برای نابودی آن ها استفاده کنید.

سیستم های پیشرفته ارتباطی موریانه ها
سیستم های پیشرفته ارتباطی موریانه ها

با وجود این که موریانه ها فاقد حس بینایی هستند، اما از روش های بسیار تخصص یافته تری نظیر؛ سیگنال های شیمیایی،حس بویایی، حس لامسه، بویایی و تشخیص ارتعاشات، برای ارتباط با یکدیگر و دنیای اطراف استفاده می کنند.

همه چیز درباره موریانه های چوب مرطوب
همه چیز درباره موریانه های چوب مرطوب

موریانه های چوب مرطوب، بزرگترین و مخرب ترین گونه موریانه ها هستند. تشخیص این حشرات در منزل بسیار سخت است زیرا، موریانه های چوب مرطوب برای در امان ماندن از خشکی و از دست دادن رطوبت، خود را در چوب پنهان می کنند.

سفارش سم از طریق: