“برای پیشگیری از تهاجم موریانه ها به خانه می توان از نشانه های وجود موریانه در خانه استفاده کرد. هر گونه از موریانه ها که گاهی به آن ها مورچه سفید نیز گفته می شود، علائم مخصوص به خود را بر جای می گذارند ولی به طور کلی نشانه های مشترکی وجود دارد که ما را قادر به تشخیص تهاجم این آفات می کند؛ نشانه هایی همچون شنیدن صدای جویده شدن چوب، موریانه های در حال پرواز، مشاهده فضولات موریانه ها و … “

موریانه های بالدار از اولین علائم تهاجم موریانه به خانه

مهم ترین علائم تهاجم موریانه به خانه

هشت علامتی که نشان دهنده تهاجم موریانه چوب خشک به خانه می باشد عبارتند از:

  • صدای موریانه
  • موریانه های در حال پرواز
  • توده بال های موریانه
  • مشاهده موریانه
  • چوب های توخالی
  • درب و پنجره های گیردار
  • شکاف های چوب
  • فضولات مویانه

۱. صدای موریانه ها، از علائم مهم تهاجم موریانه

شاید تعجب می کنید اما موریانه ها صدا دارند!
یکی از علائم حمله این آفات به خانه و محل زندگیتان صدای کاملاً کلیک مانند موریانه از دیوارها است. موریانه های سرباز در صورت مواجهه کلونی با خطر و تهاجم دشمنان، سرهایشان را به چوب می کوبند و یا بدنشان را می لرزانند تا به سایر مورچه های کلونی اعلام خطر کنند.

موریانه های کارگر که عاشق خوردن چوب هستند نیز خورنده های پر سر و صدایی هستند. اگر گوشتان را نزدیک هر ساختار چوبی آلوده به موریانه ها؛ که در برخی نواحی ایران به آن ریشمیز نیز گفته می شود؛ بگذارید، قادر به شنیدن صدای جویده شدن چوب توسط موریانه ها خواهید بود.

۲. موریانه های در حال پرواز

معمولاً اولین علامت تهاجم موریانه ها، وجود موریانه‌ های در حال پرواز است.
این ها همان موریانه های نر و ماده ای هستند که لانه قدیمی خود را برای یافتن جفت و تولید مثل ترک نموده و پس از جفت گیری، کلونی جدید خود را بنا می سازند که می تواند در داخل یا نزدیکی خانه و محل زندگی شما باشد. برخی از گونه های موریانه ها در خلال شب به صورت دسته جمعی پرواز می کنند و به منابع نور چون لامپ ها جذب می شوند، پس به این نقاط توجه بیشتری معطوف نمایید؛ سایر موریانه ها در روشنایی طول روز، پرواز دسته جمعی انجام می دهند، اما موریانه های چوب خشک تمایل به پرواز دسته جمعی پس از باران و در زمان های معینی از طول سال دارند.

 

۳. توده بال های موریانه

موریانه ها وقتی که وارد مرحله بعدی رشدشان می شوند، بال های خود را می ریزند که معمولاً پس از دوره پرواز دسته جمعی اتفاق می افتد. در یک خانه آلوده به موریانه اغلب توده هایی از این بال ها قابل مشاهده خواهد بود. این بال های ریخته شده مانند پولک های ریز ماهی به نظر می رسند.
در حقیقت توده بال های موریانه از علائم واضح تهاجم موریانه به خانه است.

از علائم‌ تهاجم‌ موریانه‌ یا مورچه سفید وجود توده ای از بال های آن ها است

۴. مشاهده مورچه های سفید

یک اشتباه رایج میان مردم این است که موریانه ها را با مورچه ها اشتباه می گیرند.
برخی از افراد به موریانه ها، مورچه های سفید نیز می گویند. دلیل این اشتباه هم شباهت بسیار زیاد مورچه های بالدار و موریانه های بالدار از لحاظ اندازه، شکل و در برخی موارد رفتار است.

و اما تفاوت بین این دو حشره

رنگ:

موریانه ها دارای رنگ روشنی هستند.
آن ها معمولاً سفید_کرمی هستند و حتی می توانند کاملاً نیمه شفاف (ترا رخشا) نیز باشند.

شاخک:

برخلاف مورچه ها، شاخک موریانه ها مستقیم بوده و خمیده نیست.

عرض ناحیه میانی بدن:

ناحیه کمر موریانه در مقایسه با مورچه بسیار ضخیم تر است.
این ناحیه که در آن قفسه سینه با شکم تماس می یابد در مورچه ها بسیار باریک و در موریانه ها در مقایسه با مورچه ها کاملاً بزرگ است.

بال:

هر دو حشره، موریانه بالدار و مورچه بالدار، دارای دو جفت بال هستند.
در موریانه این دو جفت بال کاملاً هم اندازه بوده ولی در مورچه های بالدار یک جفت از این بال ها از دیگری بزرگتر است.

نکته مهم در بررسی تهاجم موریانه

اصلا چیزی به نام مورچه سفید وجود ندارد.
در صورت مشاهده حشره ای که مانند مورچه سفید به نظر می رسد، احتمالاً خانه تان تحت تهاجم موریانه قرار گرفته است.

تفاوت های موریانه‌ ( مورچه سفید ) بالدار و مورچه بالدار

<< مورچه های بالدار و موریانه های بالدار از لحاظ اندازه، شکل و در برخی رفتارها، شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند >>

۵. چوب های کاغذی یا توخالی مانند

موریانه ها معمولاً چوب را از داخل به سمت بیرون می خورند.
آن ها فقط روکش نازکی از چوب یا فقط لایه رنگ آن را بر جای می گذارند. وقتی به یک ساختار چوبی مورد تهاجم موریانه ها ضربه می زنید، آن ساختار، کاغذی و توخالی به نظر می رسد؛ چرا که تمامی و یا قسمتی از داخل آن توسط موریانه ها خورده شده و تخلیه گردیده است.

پوسیدگی چوب و لایه نازک رنگ از علائم‌ تهاجم‌ موریانه‌ به‌ خانه‌

<< موریانه ها معمولاً چوب را از داخل به سمت بیرون می خورند و روکش نازکی از چوب یا فقط لایه رنگ آن را بر جای می گذارند >>

۶. گیر کردن لولاهای درب و پنجره

پنجره های گیردار، یعنی پنجره هایی که موقع باز و بسته شدن گیر می کنند و به سختی باز و بسته می شوند، یا درب های تاب خورده و تغییر شکل داده، که بیشتر در آب و هوای داغ و مرطوب اتفاق می افتد می تواند به دلیل تهاجم موریانه ها نیز بروز کند. رطوبتی که موریانه ها به هنگام خوردن و تونل سازی داخل چهارچوب درب ها و پنجره ها ایجاد می کنند، موجب تاب خوردگی و انحراف چارچوب گردیده و لذا باز نمودن درب ها و پنجره ها را مشکل می سازد.

۷. تونل های موجود در چوب

مشاهده تونل های موریانه ها در ساختارهای چوبی، از بیرون کار بسیار مشکلی است.
در صورت مشاهده این تونل ها در تکه ای از یک چوب شکسته در نزدیکی یا داخل خانه تان، صد در صد میزبان موریانه ها هستید.

۸. فضولات موریانه ها، از علائم تهاجم موریانه به خانه

یکی از علائم کلیدی تهاجم موریانه ها به خانه و به خصوص موریانه های چوب خشک، فضولات موریانه ها است. بر خلاف موریانه های زیرزمینی، موریانه های چوب خشک از فضولاتشان جهت ساخت تونل ها استفاده ننموده، بلکه آن ها به خارج از سوراخ های کوچکی که در نزدیکی ورودی های لانه هایشان قرار دارند، منتقل می کنند. به همین دلیل به احتمال قوی در نزدیکی و اطراف ناحیه مورد تهاجم این آفات، قادر به مشاهده نقاط سیاه و ماده پودری تیره رنگی خواهید بود.

اندازه و شکل فضولات موریانه های چوب خشک به شکل زیر است.

  • اندازه: یک میلیمتر
  • شکل: بیضی

به محض شناسایی موریانه یا ریشمیز در هر قسمت از خانه و اینکه چقدر به محل سکونت شما آسیب وارد کرده اند با استفاده از سم ضد موریانه ۱۰۰% تضمینی ترمیدور، موریانه ها را به سرعت از بین ببرید.

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. فرج الله حسین پور

    سلام با تشکر از راهنماییهای خوبتان

مشخصات ظاهری موریانه
مشخصات ظاهری موریانه

برخورداری از اطلاعات پایه ای درباره مشخصات و نحوه شناسایی موریانه ها به شما در تشخیص و کنترل به موقع تهاجم این آفات کمک شایانی نموده و از بروز آسیب ها و خسارت های زیاد پیشگیری خواهد نمود.

مراحل زندگی موریانه
مراحل زندگی موریانه

چرخه زندگی موریانه با یک پرواز برای جفت گیری آغاز می گردد که در آن نرها و ماده های بالدار مولد در دسته های بزرگ، کلونی قبلی خود را ترک نموده و اقدام به تولید مثل می کنند.

تشخیص نوع موریانه از روی فضولات
تشخیص نوع موریانه از روی فضولات

فضولات موریانه ها از جمله نشانه های مهمی است که در تشخیص گونه موریانه ای که خانه شما را تحت تهاجم قرار داده است بسیار کمک کندده خواهد بود. به عنوان مثال فضولات موریانه های چوب خشک …

خسارات به جا مانده از انواع موریانه ها
خسارات ناشی از انواع موریانه

خساراتی که موریانه ها به بار می آورند، سالانه به میلیاردها دلار می رسد. با اینکه موریانه ها گونه های بسیار زیادی دارند ولی تنها تعداد اندکی از آن ها برای انسان زیانبار هستند. موریانه های زیرزمینی…

حقایق جالب در مورد موریانه ها
حقایق جالب در مورد موریانه ها

موریانه ها میلیون ها سال است که در حال جویدن چوب هستند؛ از آفریقا که در آن موریانه ها تپه هایی به بلندی قد انسان می سازند تا موریانه های زیرزمینی که خانه ها را از بین می برند. موریانه ها …

سفارش سم از طریق: