آیا موریانه ها نیش می زنند؟

یک تصور نادرست درباره موریانه ها این است که آن ها انسان ها و حیوانات را نیش می زنند و جای نیش برخی موریانه ها بسیار درناک است. موریانه ها برخلاف زنبور و عقرب، نیش ندارند. بلکه آرواره های قدرتمندی دارند که برای خوردن چوب از آن ها استفاده می کنند. اگر یک موریانه را بدون دستکش های محافظ برداشته یا جابجا نمایید، می توانند با آرواره های خود شما را گاز بگیرند. بهتر است با آگاهی از عوامل جذب موریانه به خانه، موریانه ها را تا حد ممکن از خانه خود دور نگهدارید.

“عمده خطری که موریانه ها برای ما دارند آسیب غیر مستقیمی است که با تخریب منازل، وسایل و خسارات ناشی از آن ایجاد می کنند . موریانه ها قادر به گاز گرفتن انسان ها و حیوانات هستند ولی فقط در صورتی که احساس خطر کنند این کار را می کنند. این گزیدگی درد و علائم چندانی ندارد و معمولاً بعد از دو یا سه روز خودبخود برطرف می شود. بیشتر گزیدگی های ناشی از موریانه، توسط بالدار موریانه اتفاق می افتد. “

موریانه ها با آرواره های قدرتمندی که دارند می توانند گاز بگیرند

آیا موریانه ها گاز می گیرند؟

بله! موریانه ها گاز می گیرند.
موریانه ها درست مثل مورچه ها و زنبورها در کلونی هایشان گروه بندی خاصی دارند.
این گروه های متفاوت شامل موارد زیر هستند:

  • موریانه های سرباز
  • موریانه های نر
  • موریانه های کارگر
  • موریانه ملکه

مشخصات موریانه های سرباز

موریانه های سرباز فقط یک مأموریت در زندگی دارند و آن، حفظ امنیت ملکه و کلونی است.
بدن آن ها برای محافظت از کلونی در برابر حشرات دشمن، مثل مورچه ها، سازگاری بیشتری دارد.

موریانه های سرباز به دلیل وظیفه ای که در قبال محافظت از کلونی دارند، مشخصات ظاهری شان نیز برای مقابله با تهاجم شکارچیان مناسب است.
موریانه های سرباز دارای ویژگی های ظاهری و مشخصی هستند که عبارتند از:

  • سر بزرگتر از سایر انواع موریانه
  • فک قویتر برای گاز گرفتن

موریانه هایی که گاز می گیرند باعث ایجاد درد زیادی می شوند.
البته نباید زیاد نگران شوید چون موریانه ها تمایلی به گاز گرفتن انسان ها ندارند. آن ها ترجیح می دهند که در قسمت های تاریک تونل هایی که در چوب حفر می کنند ساکن شوند و از قدرتشان برای گسترش کلونی خود و تغذیه از سلولز موجود در چوب استفاده کنند. علی رغم این حقیقت که موریانه ها ترجیح می دهند در قسمت های تاریک مخفی شوند، موجودات کوچک بسیار تنبلی هستند؛ یعنی حمله به شما یا حیوانات خانگی برای آن ها سخت است و این موضوع احتمال نیش یا گزش موریانه ها را کاهش می دهد. تنها حالتی که موریانه ها قادرند نسبتاً سریع حرکت کنند زمانی است که بال در می آورند یعنی در دوره بلوغ.

موریانه ها فقط برای یافتن کلونی جدید پرواز می کنند و می روند.
قبلا گفته می شد که موریانه هایی که پرواز میکنند، گاز می گیرند؛ ولی این اتفاق نادر است. آنهایی که گاز می گیرند احتمالا مورچه های بالدار هستند، چون مورچه های نر نیز هنگام بلوغ بال در می آورند.

با جای گزش موریانه چگونه برخورد کنیم؟

اگر موریانه شما را گزیده باشد، حالتی بسیار شبیه به نیش پشه و یا یک نیشگون کوچک را حس خواهید نمود. در حقیقت ممکن است اصلا چیزی حس نکنید مگر اینکه قسمت هایی را گاز بگیرند که پوست نازک دارد مثل قسمت بین دو انگشت. درد و یا سوزش، بعد از چند روز از بین می رود و نیازی نیست که نگران بیماری خاص و یا عفونت باشید. به خاطر اینکه هیچ موردی از آلودگی در افرادی که توسط موریانه گزیده شده اند مشاهده نشده است.

گزش موریانه ها باعث ایجاد بیماری نمی شود

ممکن است سوزش خفیفی حس شود، به این علت که فک موریانه ها از نوعی از بزاق پوشیده شده است که به تجزیه سلولز کمک می کند. در بعضی از افراد، این مایع ممکن است باعث سوزش و یا تحریک پوست شود. اگرچه بیشتر افراد بر این عقیده هستند که گزیده شدن توسط موریانه احساسی شبیه به یک نیشگون کوچک دارد و درد آن نیز به طور معمول، زیاد طول نمی کشد.

به احتمال زیاد، یک نقطه قرمز کوچک به وجود می آید که طی یک یا دو روز ناپدید می شود.
اگر این نقطه قرمز ایجاد شده توسط موریانه، سوزش داشت یا باعث ناراحتی شما شد، از هیدروکورتیزون و یا نوع دیگری از کرم های ضد خارش استفاده کنید. اگر این درد و سوزش، بیشتر از دو روز طول کشید شما باید با پزشک مشورت نمایید، چون احتمالا این گزیدگی، جای گزش موریانه نیست و ممکن است جای نیش یک حشره خطرناک باشد.

 

<< فک موریانه ها از نوعی از بزاق پوشیده شده است که ممکن است باعث سوزش یا تحریک ناحیه گزش شود >>

آیا موریانه های بالدار نیز افراد را گاز می گیرند؟

رایجترین نوع از موریانه، موریانه بالدار است که به نام موریانه مهاجم نیز مشهور است.
این موریانه ها، موریانه های مولد هستند که اغلب قبل از طوفان از طریق پنجره وارد خانه ها می شود. همچنین ممکن است زمانی که کارهای باغبانی و یا چمن زنی انجام می دهید این موریانه ها را در حال پرواز از روی یک تکه چوب یا درخت ببینید. در صورتی که شما ندانید این حشره چیست، این نوع از موریانه ها باعث نگرانی شما خواهد شد.

این نوع موریانه ها معمولا با مورچه ها اشتباه گرفته می شوند و همان طور که انتظار می رود مردم می ترسند که مبادا اگر آن ها وارد خانه شوند دچار ناراحتی های پوستی شوند. اما این موریانه های مهاجم به طور طبیعی به مدت طولانی زنده نمی مانند (کمتر از ۲۴ ساعت) و فک آنها به اندازه فک موریانه های سرباز، که در بالا به آنها اشاره شد، قوی نیست.

به طور معمول موریانه های مهاجم خطرناک نیستند مگر اینکه شما اذیتش کنید.
بیشتر مردم نشستن انواع موریانه های بالدار را روی خود تجربه کرده اند ولی هیچکدام از آنها خطری ندارند.

کدام نوع از موریانه ها احتمال دارد که انسان ها‌ را نیش بزنند یا گاز بگیرند؟

گونه ای از موریانه ها وجود دارد که بزرگتر هستند مثل ماستوترم ها‌ و یا فورموسان ها، که قادر به گزیدن و حتی مکیدن خون هستند. همچنین ممکن است بسیاری از گونه ‎های موریانه در جهان  وجود داشته باشند که شناسایی نشده اند و ممکن است قادر به نیش زدن باشند.

برخی گونه های موریانه وجود دارند که از خون انسان تغذیه می کنند

<< فورموسان ها و ماستوترم ها موریانه هایی هستند که قادر به نیش زدن و حتی مکیدن خون هستند >>

در این مورد شما باید هشیار باشید و در صورت مشاهده هر گونه موریانه با ما تماس بگیرید. اگر حدس می زنید که یک موریانه شما را گزیده است باید از این مطمئن باشید که این حشره، مورچه نبوده است.

بسیاری از مردم، موریانه و مورچه را از هم تشخیص نمی دهند.
هرچند بسیاری از موریانه ها رنگ سفید و یا کرمی دارند و بسیار کند حرکت می کنند.

این آفت های کوچک می توانند خانه شما را مورد هجوم قرار دهند و اصلا دیده نشوند.
اگرچه وقتی که اقدام به نیش زدن شما کنند شما کاملاً متوجه وجود آن ها خواهید شد! عاملان احتمالی دیگر ممکن است ناشی از وجود حشرات دیگری در خانه باشد. حشراتی نظیر:

  • کک
  • ساس
  • جرب

پس آیا ممکن است که موریانه ها انسان را گاز بگیرند؟

بله، آن ها قادر به گزیدن انسان ها، حیوانات و موجودات دیگر هستند، البته اگر احساس خطر کنند.

آیا موریانه ها به طور معمول انسان را گاز می گیرند؟

خیر، این مورد بسیار نادر است.
مردم اغلب به اشتباه فکر می کنند که آن ها را موریانه گزیده است در حالی که آفت دیگری آن ها را نیش زده است. بنابراین، اگر شما با این آفات در خانه خود مواجه شدید، نباید خیلی نگران این باشید که شما یا حیواناتتان را گاز بگیرند؛ بلکه شما باید نگران آسیبی باشید که به خانه شما وارد می کنند. در واقع گزش موریانه ها نسبت به سایر خسارات ناشی از موریانه مشکل کوچکی محسوب می شود. اگر شما این موجودات سفید کوچک را داخل یا در نزدیکی خانه، نرده های چوبی، انباری و غیره مشاهده کردید، هرچه سریعتر سعی کنید آن ها را دفع نتخاب کنید.

اجازه ندهید که موریانه ها آزادانه در خانه شما حکمفرمایی کنند.
چون در نهایت هزینه بالایی برای جبران خساراتی که می زنند روی دستتان خواهند گذاشت.

<< بیشترین نگرانی درباره موریانه ها، آسیب و خسارتی است که به خانه ها وارد می کنند >>

آیا نیش موریانه ها خطرناک است؟

موریانه ها برای انسان و حیوانات، خطرناک به شمار نمی روند.
بیشترین کاری که می توانند انجام دهند این است که یک جای گزیدگی برآمده قرمز رنگ کوچک با دردی شبیه به یک نیشگون کوچک روی بدنتان ایجاد کنند. جای نیش موریانه ممکن است تا چند روز باقی بماند؛ اگرچه این حالت خیلی شایع نیست. به طور معمول، گزش موریانه، علائم و نشانه های بسیار کمی دارد و با بیماری در ارتباط نمی باشد.

گزش موریانه باعث ایجاد یک نقطه قرمز رنگ کوچک می شود - جای نیش موریانه ها

اگر علائم گزیدگی که دارید زیاد می باشد احتمالا توسط حشره دیگری گزیده شده اید.
در این صورت توصیه می شود که با پزشک خود مشورت کنید تا هر گونه خطر احتمالی برطرف شود.

جای نیش موریانه ها چگونه است؟

به طور معمول جای گزش یا نیش موریانه یک برآمدی کوچک قرمز رنگ می باشد.
معمولا موریانه با گزیدن، یک برآمدگی کوچک قرمزرنگ از خود به جا می گذارد. این برآمدگی کوچک ممکن است در برخی از افرادی که پوست حساسی دارند، متورم شود ، اگرچه این اتفاق نادر است. این نوع پوست ممکن است کمی آزرده شود، اگرچه این حالت، اغلب اتفاق نمی افتد و این برآمدگی طی یک تا سه روز از بین می رود.

شما می توانید با استفاده از سم قوی ضد موریانه ترمیدور، تمامی خطرات ناشی از موریانه ها بر سلامتی انسان و یا خطرات و خسارات حضور آن ها در خانه را از بین ببرید.

 

نظر خود را بنویسید

  1. منوچهر محمدی

    موریانه داخل منزل پیداشده

تغذیه موریانه
تغذیه موریانه چگونه است؟

تغذیه موریانه از چیست؟ موریانه ها آفات چوب هستند. تا جایی که برخی به آنها لقب حشره چوب خوار نیز داده اند. اما آیا تغذیه موریانه ها وابسته به چوب است؟ این حشرات برای زنده ماندن به چه چیزی نیاز دارند؟ در حقیقت موریانه ها سلولز موجود در چوب را می خورند. بنابراین هر چیزی […]

دفع موریانه از خانه
راهنمای دفع موریانه از خانه

موریانه ها از جمله موجوداتی هستند که آسیب زیادی به خانه و سایل چوبی وارد می کنند و بسته به نوع و گونه آن ها، باید روش خاصی را برای دفع موریانه ها از خانه مورد استفاده قرار داد که در این مطلب به شکل راهنمای قدم به قدم آورده شده است. ” استفاده از […]

سرکه و لیمو، دشمن موریانه ها
سرکه و لیمو دشمن موریانه ها

موریانه ها آفات زیرکی هستند، که لانه های خود را در مکان هایی دور از دیدرس انسان ها می سازند. در مراحل اولیه تهاجم که تعداد موریانه ها کم است؛ می توانید از روش های خانگی مثل آب لیمو و سرکه برای نابودی آن ها استفاده کنید.

سیستم های پیشرفته ارتباطی موریانه ها
سیستم های پیشرفته ارتباطی موریانه ها

با وجود این که موریانه ها فاقد حس بینایی هستند، اما از روش های بسیار تخصص یافته تری نظیر؛ سیگنال های شیمیایی،حس بویایی، حس لامسه، بویایی و تشخیص ارتعاشات، برای ارتباط با یکدیگر و دنیای اطراف استفاده می کنند.

همه چیز درباره موریانه های چوب مرطوب
همه چیز درباره موریانه های چوب مرطوب

موریانه های چوب مرطوب، بزرگترین و مخرب ترین گونه موریانه ها هستند. تشخیص این حشرات در منزل بسیار سخت است زیرا، موریانه های چوب مرطوب برای در امان ماندن از خشکی و از دست دادن رطوبت، خود را در چوب پنهان می کنند.

سفارش سم از طریق: