” فضولات موریانه ها از جمله نشانه های مهمی است که در تشخیص گونه موریانه ای که خانه شما را تحت تهاجم قرار داده است بسیار کمک کننده خواهد بود. به عنوان مثال مدفوع موریانه های چوب خشک به شکل کپسول هایی با انتهای گرد هستند که به صورت انباشته شده روی یکدیگر قرار می گیرند و تپه کوچکی تشکیل می دهند. در حالی که موریانه های زیرزمینی از فضولات خود در ساخت لانه هایشان استفاده می کنند. “

انواع موریانه ها

گونه های مختلفی از موریانه در سراسر دنیا زندگی می کنند، حتی نوعی مگس وجود دارد که “موریانه دروغین” نامیده می شود. یکی از علائم حضور و فعالیت موریانه ها در محل زندگیتان فضولاتی است که از خود بر جای می گذارند. همان طور که می دانیم موریانه ها حشراتی بسیار زیرک هستند و از آنجایی که به صورت پنهانی زندگی می کنند در موارد بسیاری فقط پس از آنکه میزان خسارات وارده به اشیا و ساختارهای چوبی به حد قابل توجهی می رسد تشخیص داده می شوند. اما آیا می دانستید که فضولات این جانداران می تواند به شما در تشخیص سریع تر تهاجم و حضور ناخوانده شان در منزل یا محیط کارتان کمک کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با روش شناسایی فضولات موریانه های چوب خشک، موریانه های چوب مرطوب و نیز موریانه های زیرزمینی آشنا شوید.

تشخیص نوع موریانه‌ها از روی فضولات

فضولات موریانه های چوب خشک

پلت های تلنبار شده بر روی یکدیگر، می توانند دال بر حضور موریانه های چوب خشک در خانه باشند.
این پلت ها می توانند همان فضولات موریانه های چوب خشک باشند.

آثار ناشی از موریانه های چوب خشک:

موریانه های چوب خشک معمولاً آثار کمی از فعالیتشان در خانه ها بر جای می گذارند.
زمانی که دو موریانه چوب خشک لانه کوچکی داخل چوب می سازند، سوراخی را که برای ورود به لانه استفاده کرده بودند را درزگیری نموده و لانه را ترک نمی کنند.
با این حال، موریانه های بالغ بالدار مجبورند برای جفتگیری و تشکیل کلونی جدید، لانه را ترک کنند.
اما سایر اعضای کلونی موریانه های چوب خشک، همواره در کلونی می مانند.
تمامی شرایط موردنیاز برای این موریانه ها در داخل کلونی فراهم است.
شرایطی از قبیل:
۱. غذا
۲. آب
۳. سر پناه
۴. دمای بهینه
۵. رطوبت مورد نیاز

تنها چیزی که این حشرات داخل لانه به آن دسترسی ندارند، فضای نامحدود است.
همزمان که موریانه ها چوب را مصرف می کنند، سوراخ های تخلیه ای را نیز می سازند تا بتوانند از طریق آنان فضولات خود را به بیرون از لانه دفع کنند.

فضولات موریانه های چوب خشک

<< فضولات موریانه های چوب خشک به شکل دانه هایی است که روی هم تلنبار شده اند >>

فضولات موریانه های چوب خشک چگونه است؟

پلت های فضولات موریانه چوب خشک کپسول های ریز و بیضی شکل با ۶ دیواره فرورفته و انتهاهای گرد هستند. این پلت ها با طول حدودی ۱ میلیمتر می توانند زیر سوراخ های تخلیه بر روی یکدیگر انباشته شده و تپه های کوچکی را تشکیل دهند. این تپه ها ممکن است به مانند پشته های کوچکی از نمک یا فلفل به نظر برسند. فضولات موریانه های چوب خشک می توانند بسته به رنگ چوبی که موریانه ها از آن تغذیه نموده اند به رنگ های مختلفی باشند؛ اما فضولات تمامی این حشرات دارای ۶ دیواره هستند. وقتی موریانه های چوب خشک لانه هایشان را تمیز می کنند، پلت های مدفوعی خود را که همان بقایای چوب های هضم شده است، از طریق سوراخ های تخلیه، به بیرون هل می دهند.

فضولات موریانه های چوب مرطوب

فضولات موریانه های چوب مرطوب به حالت پلت های بیضی شکل به طول تقریبی ۱ میلیمتر هستند که اغلب به صورت توده کنار هم جمع شده  و می توانند به رنگ چوبی که موریانه ها از آن تغذیه نموده اند باشند.

فضولات موریانه

فضولات موریانه‌های زیرزمینی

موریانه های زیرزمینی معمولاً از خود، فضولات آشکاری بر جای نمی گذارند. اولین علامت از وجود این آفات در محل زندگیتان می تواند تونل های گلی کرم مانندی باشند که در امتداد دیوارها یا فونداسیون ها شکل گرفته اند. موریانه های زیرزمینی از فضولاتشان در ساخت تونل ها و لوله های گلی استفاده می کنند و به همین دلیل، فضولات آنان نمی تواند از لانه تشخیص داده شود.

موریانه زیرزمینی

<< اولین علامت حضور موریانه های زیرزمینی، تونل های گلی در امتداد دیوارها می باشد >>

از آنجایی که موریانه های چوب خشک و موریانه های چوب مرطوب تماماً داخل چوبی که از آن تغذیه می کنند زندگی می کنند به احتمال قوی علائم وجود موریانه ها را مشاهده نخواهید نمود؛ مگر آنکه موریانه های بالدار را ببینید یا اینکه فضولاتشان را که در زیر چوب آسیب دیده جمع می شوند مشاهده نمایید. در صورت وجود هر نوع علامت از تهاجم موریانه ها، می توانید با استفاده از یکی از قویترین سموم موریانه کش مانند سم ضد موریانه ترمیدور، موریانه ها را از بین ببرید.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. افسان‌ حسنی

    من چند وقتی هست رو بالشتم موریانه میبینم وتوخواب رو گردنمو دستام جیسون میکنم خیلی میترسم نمی‌دونم از کجا اومدن ممکنه تو گوشم رفته باشن؟

    1. admin

      سلام، وقت بخیر
      تو تلگرام یا واتس آپ پیغام بدید
      راهنماییتون میکنیم.

    2. مسعود

      سلام من یک کمد دیواری ازیه خونه ای که قبلا موریانه داشته رو بازکردم وبه خونه خودم اوردم ایا احتمال دارد که موریانه داخل چوب باشه هنوز چند روز جلوی افتاب نگهداریشون کردم راهنمایم کنید ممنون

  2. مسعود

    با عرض سلام
    آیا امکان ارسال عکس حشره جهت تشخیص موریانه توسط کارشناسان وجود دارد؟

مشخصات ظاهری موریانه
مشخصات ظاهری موریانه

برخورداری از اطلاعات پایه ای درباره مشخصات و نحوه شناسایی موریانه ها به شما در تشخیص و کنترل به موقع تهاجم این آفات کمک شایانی نموده و از بروز آسیب ها و خسارت های زیاد پیشگیری خواهد نمود.

مراحل زندگی موریانه
مراحل زندگی موریانه

چرخه زندگی موریانه با یک پرواز برای جفت گیری آغاز می گردد که در آن نرها و ماده های بالدار مولد در دسته های بزرگ، کلونی قبلی خود را ترک نموده و اقدام به تولید مثل می کنند.

خسارات به جا مانده از انواع موریانه ها
خسارات ناشی از انواع موریانه

خساراتی که موریانه ها به بار می آورند، سالانه به میلیاردها دلار می رسد. با اینکه موریانه ها گونه های بسیار زیادی دارند ولی تنها تعداد اندکی از آن ها برای انسان زیانبار هستند. موریانه های زیرزمینی…

حقایق جالب در مورد موریانه ها
حقایق جالب در مورد موریانه ها

موریانه ها میلیون ها سال است که در حال جویدن چوب هستند؛ از آفریقا که در آن موریانه ها تپه هایی به بلندی قد انسان می سازند تا موریانه های زیرزمینی که خانه ها را از بین می برند. موریانه ها …

سفارش سم از طریق: